Συνέντευξη του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην εκπομπή «NEWSROOM» της ERTNEWS με τους δημοσιογράφους Γ.Σιαδήμα και Σ. Παπαμιχαήλ:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξεκινήσουμε με το θέμα της ακρίβειας. Από τη μια η Κυβέρνηση λέει εγώ δίνω παροχές 352 εκατ. Ευρώ επιπλέον, άρα 717 εκατ. Ευρώ συνολικά για τον Δεκέμβριο και από την άλλη πάμε σε φορολόγηση με το τεκμαρτό εισόδημα άρα στο μικροσκόπιο βάζουμε 700.000 που πρέπει να πληρώσουν περισσότερα και την ίδια στιγμή έχουμε και την ακρίβεια στο ράφι.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βάλατε πολλά και προφανώς έχουν και σχέση μεταξύ τους. Είναι μια πραγματικότητα ως προς την οικονομία, η οποία ξεκινάει από δύο μεγέθη. Το ένα είναι τα εισοδήματα, δηλαδή πόσα λαμβάνουν οι πολίτες, είτε οι μισθωτοί και οι δημόσιοι υπάλληλοι είτε οι επαγγελματίες και ένας άλλος δείκτης είναι οι τιμές.
Ξεκινάω από το δεύτερο. Πράγματι υπάρχει μια εισαγόμενη, επίμονη ακρίβεια. Αν δει κανείς τα στατιστικά μήνα – μήνα φαίνεται ότι έχουμε διακυμάνσεις, υπάρχουν αυξομειώσεις, πιο επίμονος είναι ο δείκτης πληθωρισμού των τροφίμων. Με βάση τα επίσημα στοιχεία, μέσα σε έναν χρόνο η Ελλάδα- και αυτή έχει έναν εισαγόμενο σημαντικό πληθωρισμό- είναι λίγο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε επίπεδο ετών. Αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις τιμές είναι να πάμε στον πρώτο δείκτη να αυξήσουμε, καταρχάς, όσο γίνεται το διαθέσιμο εισόδημα. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για δεύτερο συνεχόμενο χρόνο το μέσο εισόδημα των νοικοκυριών, δηλαδή το καθαρό μετά τα έξοδα των πολιτών, έχει αυξηθεί κατά 7,5%. Αυτό γίνεται γιατί εφαρμόζουμε μια πολιτική κυρίως με μόνιμες αυξήσεις. Αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους, αυξήσεις στον κατώτατο μισθό- έρχεται μία ακόμη αύξηση, αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά έτσι ώστε να είναι μια έμμεση αύξηση του εισοδήματος, αυξήσεις στις συντάξεις. Αυτές είναι οι μόνιμες παρεμβάσεις.
Και το δεύτερο επίπεδο παρεμβάσεων έχει να κάνει με τις στοχευμένες, όπως είπατε. Θα δοθούν τον Δεκέμβριο, σε μια λογική κοινωνικής αλληλεγγύης, να στηρίξουμε ανθρώπους που έχουν περισσότερο ανάγκη, να έχουν όσο γίνεται λιγότερες επιπτώσεις από τις εισαγόμενες δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, σε περίπου 2,3 εκατ. πολίτες, 352 εκατ. Ευρώ. Προσοχή, για να δώσω πλήρη την απάντηση, πολύ σημαντική είναι η λογική που ακολουθεί η Κυβέρνηση- κάτι που δεν υπήρχε το 2019 που παραλάβαμε- του ελέγχου της αγοράς. Γιατί η αισχροκέρδεια δεν γεννήθηκε μαζί με την εισαγόμενη ακρίβεια, προϋπήρχε. Έχουμε κάνει πάνω από 20.000 ελέγχους, πάνω από 1500 πρόστιμα, που ξεπερνούν τα 8 εκατ. ευρώ, υπάρχουν συνεχείς έλεγχοι και για εικονικές εκπτώσεις και για φαινόμενα αδικαιολόγητων κερδών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να πάμε λίγο στα πρόστιμα. Θεωρείτε ότι αυτά αποδίδουν; Προφανώς τα κέρδη των εταιρειών είναι πολύ μεγαλύτερα από τα πρόστιμα που βάζετε αλλά αυτά αποδίδουν, συμμορφώνονται οι εταιρείες ή συνεχίζουν την ίδια πρακτική;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Παίρνω τη σκυτάλη από την προηγούμενη απάντηση και απαντώ στην πολύ λογική ερώτηση που κάνατε. Και είναι και η πρώτη ερώτηση που κάνει οποιοσδήποτε μας ακούει και ακούει και εμένα να μιλάω, εκπροσωπώντας την Κυβέρνηση, για πρόστιμα. Καταρχάς, να πούμε ότι καμία από τις παρεμβάσεις που ανέφερα και πολλές ακόμη που για οικονομία χρόνου δεν μπόρεσα να αναφέρω, δεν λύνουν από μόνες τους το πρόβλημα. Αν το λέγαμε αυτό θα αιθεροβατούσαμε. Όλες μαζί, όμως, μειώνουν κατά πολύ τις συνέπειες. Πάμε στα πρόστιμα. Καταρχάς, τα πρόστιμα είναι κάθε φορά μεγαλύτερα, μέχρι και υπερπολλαπλάσια των εσόδων από την εκάστοτε δραστηριότητα που χαρακτηρίζεται παράνομη, για αυτό και μπαίνουν τα πρόστιμα. Αν για παράδειγμα μια εταιρεία έβγαλε από μια εικονική έκπτωση Χ ευρώ ή από την παραβίαση του πλαφόν του μέγιστου περιθωρίου κέρδους, το πρόστιμο είναι πολλαπλάσιο. Δεύτερη παραδοχή είναι ότι στις περιπτώσεις που επιβλήθηκαν πρόστιμα, πέραν των εσόδων που έχει το κράτος από την είσπραξή τους, που είναι όλο και περισσότερα, εκτός από αυτά που έχουν γίνει κάποιες προσφυγές, έχουν βεβαιωθεί και εισπραχθεί τα περισσότερα, έχει παρατηρηθεί μείωση της τιμής των κωδικών αυτών από 5% μέχρι πολλές φορές και 25%. Άρα, ουσιαστικά υπάρχει και μια λογική συμμόρφωσης των εταιρειών. Μάλιστα, μία από τις δύο μεγάλες εταιρείες στις οποίες μπήκε το τελευταίο πρόστιμο αυτήν την εβδομάδα, παρατηρήθηκε ότι έβαλε 50 νέους κωδικούς στην τελευταία πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης, όπως την έχει ανακοινώσει ο υπουργός κ. Σκρέκας, για σταθερή μείωση τιμής 5% -και περισσότερο πολλές φορές ποσοστό- για ένα εξάμηνο. Άρα, τα πρόστιμα είναι από τους κορυφαίους πυλώνες στον πόλεμο κατά της ακρίβειας και θα συνεχιστούν οι έλεγχοι με ακόμη πιο εντατικούς ρυθμούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιας και λέμε για ελέγχους, εσείς αποσαφηνίσατε χθες σε ό,τι αφορά το κομμάτι των προσφορών. Είναι καλό ο καταναλωτής να ψάχνει τις χαμηλότερες τιμές. Αν του δίνει 1+1 στην κανονική τιμή και όχι φουσκωμένη γιατί να μην το πάρει ο καταναλωτής;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η ερώτησή σας ουσιαστικά εμπεριέχει και την απάντηση. Και ουσιαστικά αυτό είπε και ο κ. Σκρέκας, γιατί δημιουργήθηκε μια παρανόηση. Είναι ξεκάθαρο. Εμείς προστατεύουμε και θωρακίζουμε τις προσφορές. Όχι μόνο δεν τις καταργούμε, θέλουμε να είναι περισσότερες, αλλά να είναι πραγματικές προσφορές. Για παράδειγμα, το είπα και χθες, ένα σαμπουάν έχει μια Χ τιμή και έρχεται σε προσφορά 1+1 δώρο δεν μπορεί αυτή η προσφορά να είναι για παράδειγμα, αν το ένα έχει 4,2 ευρώ το 1+1 να έχει 7 ευρώ. Τότε δεν είναι προσφορά, είναι εξαπάτηση των καταναλωτών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι σαν αυτό που γίνεται στις εκπτώσεις που δίνουν…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ακριβώς, μια τηλεόραση που έχει 600 ευρώ και με την έκπτωση την βάζουν 700 ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς θα το ελέγξετε αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με τα πρόστιμα που βάζουμε. Για να καταλάβουν οι τηλεθεατές μας, έχει πολύ μεγάλη σημασία. Γιατί για εμένα η κοινωνική πολιτική δεν είναι να βγαίνεις στους δρόμους και να διαμαρτύρεσαι χωρίς αιτίες. Σεβαστό να το κάνει όποιος θέλει να το κάνει. Αλλά κοινωνική πολιτική είναι να βλέπεις τα προβλήματα της καθημερινότητας. Οι εικονικές εκπτώσεις και η εξαπάτηση των καταναλωτών από μια μικρή μερίδα εμπόρων δεν είναι ένα τωρινό φαινόμενο. Όμως το 2019 η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη παρέλαβε μια «μη υπηρεσία». Δεν υπήρχε υπηρεσία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά ήταν πολύ λίγα τα άτομα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και δεν νομίζω σε κάθε, για παράδειγμα, blackFriday, δεν είχατε ακούσει παιδιά, μισό λεπτό…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι τιμές τώρα, όμως, είναι εκπτωτικές.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό, το ξανά λέω, υπάρχει ένας εισαγόμενος πληθωρισμός και μια επίμονη εισαγόμενη ακρίβεια. Δεν το αμφισβητούμε αυτό και προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε και αν δείτε και τις μετρήσεις, αυτό προκύπτει. Και προκύπτει και το πρόβλημα, προκύπτει, όμως, και η προσπάθεια της Κυβέρνησης. Το ξανά λέω, η αισχροκέρδεια, οι εικονικές εκπτώσεις, κάθε χρόνο Νοέμβρη, για παράδειγμα, στην blackFriday, που ξαφνικά είχαμε μισή τιμή σ’ ένα ψυγείο ή σε μια τηλεόραση, ενώ ήταν ουσιαστικά αυτό σε κάποιες περιπτώσεις απάτη, δεν είχατε ακούσει ποτέ για πρόστιμο στις μεγάλες εταιρείες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, αλλά, αν με ρωτάτε προσωπικά, γιατί να είναι ένα εκατομμύριο και να μην είναι δύο. Βέβαια, υπάρχει ταβάνι και πρέπει….
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να σας πω: εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Και τα πρόστιμα, εφόσον υπάρχει παραβατική συμπεριφορά, θα πολλαπλασιαστούν, είναι δεδομένο αυτό. Εφόσον υπάρχει παραβατική συμπεριφορά. Και κοιτάξτε, 20.000 οι έλεγχοι, 1500 τα πρόστιμα. Η πλειοψηφία της αγοράς σέβονται τους καταναλωτές. Υπάρχει, όμως, και μία μειοψηφία, η οποία αισχροκερδεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάτε με ένα πλέγμα μέτρων, δηλαδή• αύξηση, λέτε, μισθών, αύξηση του κατώτατου, επιδόματα όπου χρειάζονται, βέβαια το θεμιτό θα ήταν ν’ αυξηθούν οι μισθοί και να μην υπάρχουν τα επιδόματα, πέρα πραγματικά από αυτούς που έχουν ανάγκη, γιατί, ξέρετε, σας κατηγορούσαν και από την αντιπολίτευση, είτε για το MarketPass, για το FuelPass, που ολοκληρώνεται τώρα, δεν ξέρουμε αν θα ανακοινώσετε κάτι στον Προϋπολογισμό, και δεν πάω να σας βγάλω την είδηση, αλλά αντιλαμβάνεσθε ότι αν αυξηθούν και άλλο οι τιμές, φαντάζομαι θα υπάρχει ένα μαξιλαράκι, για παράδειγμα, το έλεγε και ο Πρωθυπουργός πέρυσι, «το είχαμε σκεφθεί, αλλά δεν το προχωρήσαμε», αν θα μειωνόταν, για παράδειγμα, ο ΦΠΑ, να μειωνόταν λίγο στα τρόφιμα, λέμε τώρα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η κυβερνητική πολιτική βασίζεται στο τρίπτυχο, την περίοδο του εισαγόμενου πληθωρισμού, μόνιμες αυξήσεις του εισοδήματος, είτε μέσω αυξήσεων μισθών, είτε μέσω μειώσεων φόρων, το δεύτερο σκέλος είναι στοχευμένες παρεμβάσεις και το τρίτο σκέλος είναι έλεγχος στην αγορά για την αντιμετώπιση των φαινομένων αδικαιολόγητων κερδών και εικονικών εκπτώσεων. Ως προς το δεύτερο, κατ’ αρχάς, αυτοί που μας κατηγορούν όταν κάνουμε μια στοχευμένη παρέμβαση, μας κατηγορούν όταν η παρέμβαση αυτή σταματάει και αντικαθίσταται με μία άλλη. Άρα, μάλλον, κάποιο λάθος κάνουν εκείνοι με τον τρόπο που κάνουν αντιπολίτευση. Προσοχή! Αν κάναμε μόνο επιδοματική πολιτική στις πλάτες των επόμενων γενεών, όπως έχουν κάνει πολλές κυβερνήσεις στο παρελθόν αυτού του χώρου του ιδεολογικού, τότε θα ήταν μία εντελώς ανεύθυνη και αδιέξοδη πολιτική αυτό. Εμείς τι κάνουμε; Δίνουμε στοχευμένα επιδόματα, ενώ πρώτα έχουμε νομοθετήσει, και το έχουμε κάνει και την προηγούμενη τετραετία αυτό, μόνιμες αυξήσεις εισοδήματος και είμαστε η χώρα -μια χώρα η οποία ταλαιπωρήθηκε πολύ, κυρίως οι πολίτες ταλαιπωρήθηκαν, από τα αυξημένα ελλείμματα και τα χρέη- πρωταθλητές στον κόσμο, ως χώρα στη μείωση χρέους ως προς το ΑΕΠ. Αυτό τι σημαίνει; Αυτό σημαίνει ότι η Κυβέρνηση δεν υποθηκεύει τους νεότερους ημών, αλλά βέβαια και τους μεγαλύτερους πολλές φορές ―γιατί αυτήν την κρίση χρέους την πλήρωσαν και οι συνταξιούχοι και οι μισθωτοί και οι νεότεροι- και ειδικά η δικιά μας νεότερη γενιά υποθηκεύτηκε το μέλλον της―, μειώνει το χρέος της χώρας. Δηλαδή, ουσιαστικά ανοίγει δρόμους για ακόμα περισσότερες παρεμβάσεις τα επόμενα χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε, κύριε Εκπρόσωπε, λίγο και στο φορολογικό νομοσχέδιο, γιατί έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, έχει ανοίξει ένα μέτωπο με πολλές κατηγορίες επαγγελματικές, ελεύθερους επαγγελματίες ως επί το πλείστον, να μας πείτε, κατ’ αρχάς, αν αυτό το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί ως έχει ή αν θα περιμένουμε κάποιες βελτιώσεις, που φαντάζομαι ότι δεν θα «καταργούν» τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου και τι απαντάτε σε όσους λένε ότι αιφνιδιάσατε αυτήν την κατηγορία επαγγελματιών, τους ελεύθερους επαγγελματίες, δεν τους είχατε πει προεκλογικά ότι έρχεται ένας καινούργιος φόρος, μια καινούργια φορολόγηση με το τεκμαρτό και αν αυτό θεωρείτε ότι πλήττει αυτό που λέμε τη μεσαία τάξη.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το 2023, πριν από λίγους μήνες, δηλαδή, στις εκλογές, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προεκλογικά, είχε πει «καταφέραμε και μειώσαμε πάνω από 50 φόρους και μας έχει μείνει μια εκκρεμότητα». Και ήταν ειλικρινής. Αυτή η εκκρεμότητα με βάση το Πρόγραμμα του 2019 -γιατί σε κάποιους φόρους μειώσαμε και περισσότερο- ήταν το τέλος επιτηδεύματος. Με αφορμή, λοιπόν, αυτήν τη συζήτηση, που είναι η τελευταία εκκρεμότητα από το 2019, γιατί θα ακολουθήσουν, εφόσον συνεχίζουμε αυτήν την πολιτική με τις αποδόσεις, και άλλες μειώσεις φόρων -αυτή είναι η φιλοσοφία μας, βάσει του προγράμματός μας πάντα- είχε την εξής διατύπωση: «Υπό την προϋπόθεση ότι θα καταφέρουμε να περιορίσουμε τη φοροδιαφυγή».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν υπήρχαν άλλοι τρόποι, κύριε Εκπρόσωπε, όμως, ψηφιακά εργαλεία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και να μην είναι ένα οριζόντιο μέτρο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το νομοσχέδιο αυτό, κατ’ αρχάς, δεν έχει καμία αύξηση φορολογικού συντελεστή, ούτε θ’ ακούσετε ποτέ από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ν’ αυξάνει φορολογικούς συντελεστές και να επιβάλλει φόρους. Το φορολογικό νομοσχέδιο αυτό έχει μια σειρά από παρεμβάσεις, οι οποίες έχουν ένα στόχο φιλόδοξο, 3,2 δις στο πλαίσιο της πάταξης ή του περιορισμού της φοροδιαφυγής. Μία εκ των παρεμβάσεων αυτών, γιατί οι άλλες είναι το ηλεκτρονικό χρήμα, το υποχρεωτικό ηλεκτρονικό χρήμα στα ακίνητα, τα αυστηρότερα διπλάσια πρόστιμα απ’ ό,τι το ποσό που χρησιμοποιείται με μετρητά, αντί για ηλεκτρονικό χρήμα, το οποίο πλέον επιβάλλεται εκ του νόμου με πολύ αυστηρότερα πρόστιμα, η νομοθεσία για τα Airbnb, μια σειρά από παρεμβάσεις. Στο πλαίσιο της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, ξεκινάμε από μία παραδοχή: το 71% ―και είμαι κι εγώ ελεύθερος επαγγελματίας και δεν μπορώ ν’ ακούω λογικές στοχοποίησης, όμως, πρέπει να είμαστε ειλικρινείς―, δεν μπορεί το 71% να δηλώνει κάτω από τον κατώτατο μισθό των μισθωτών. Σημαίνει ότι είναι όλοι φοροφυγάδες; Σε καμία περίπτωση! Εδώ, λοιπόν, τι γίνεται; Εδώ γίνεται ένα σύστημα δικαιότερης φορολόγησης, που προφανώς θα εξετάσουμε σημειακές παρεμβάσεις, αν κάποιος για παράδειγμα είναι κάτω από 10.920 ευρώ και αυτό είναι απολύτως λογικό για μια σειρά περιπτώσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια αλλαγή, ποια θα μπορούσε να ήταν, έτσι πάνω σε αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα σας πω. Εδώ έρχομαι, λοιπόν. Υπάρχουν δύο παραδείγματα, δύο διαφορετικές περιπτώσεις. Δύο παραδείγματα και μία ενδεχόμενη αλλαγή, τρίτη. Το πρώτο παράδειγμα, θεωρώ είναι η ουσία του νομοσχεδίου, στο σκέλος αυτό. Έχει κάποιος μία επιχείρηση, ένα φούρνο, μία καφετέρια και έχει για παράδειγμα επτά εργαζόμενους με τον κατώτατο μισθό. Και αυτός έχει έσοδα κάτω από τους επτά εργαζόμενους. Αυτό δεν μπορεί να γίνει άλλο ανεκτό από το σύνολο της κοινωνίας. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα παράδειγμα, εκεί παρεμβαίνουμε και για μένα ορθότατα παρεμβαίνουμε. Παράδειγμα δεύτερο: ένας νέος δικηγόρος, ένας νέος μηχανικός, ένας νέος ελεύθερος επαγγελματίας εξαιρείται για τρία χρόνια, για τέσσερα και πέντε χρόνια, ουσιαστικά, έχει πολύ μικρότερο αυτό το ποσό, άρα θα έχει μείωση φόρου και όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, ανεξαρτήτως ηλικίας, που δουλεύουν μέχρι δύο εργοδότες με μπλοκάκι, επίσης όλοι εξαιρούνται. Για να έχουμε εικόνα των εξαιρέσεων του νομοσχεδίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια αλλαγή, λοιπόν …
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πάμε, λοιπόν, σε μια ενδεχόμενη αλλαγή που -σας το ξαναλέω, χωρίς να βγάζω είδηση – θα μπορούσε, ενδεχομένως, να συζητηθεί. Αν προκύπτει – αυτό μπορεί να γίνει μία πρόταση– ότι, για παράδειγμα, μπορεί να υπάρχει ένα εισόδημα μεγαλύτερο οικογενειακό ή από άλλους πόρους, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης -υπάρχουν τέτοιες προτάσεις- το Υπουργείο Οικονομικών θα το εξετάσει, θα το συζητήσει. Το ξαναλέω: Μιλάμε, όμως, για σημειακές παρεμβάσεις, για να μην υπάρξουν αδικίες. Όχι για αλλαγή της φιλοσοφίας του νομοσχεδίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, όμως, του πυρήνα. Για να το καταλάβουμε σε αυτό που είπατε για την ενδεχόμενη αλλαγή…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εμείς θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι δίκαιο νομοσχέδιο, γιατί δεν «τσουβαλιάζει» αυτούς οι οποίοι πραγματικά μπορεί να δηλώνουν λιγότερα ή μπορεί να είναι νέοι ή μπορεί να είναι με μπλοκάκι οι οποίοι εξαιρούνται, με αυτούς οι οποίοι, ενώ έχουν μία επιχείρηση, ενώ έχουν έναν τζίρο πολύ μεγαλύτερο, ενώ οι υπάλληλοί τους βγάζουν περισσότερα από αυτούς, τον κατώτατο μισθό, δηλαδή, αυτοί δηλώνουν κάτω από τον κατώτατο μισθό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά για να το καταλάβουμε λίγο. Μία ενδεχόμενη αλλαγή, όπως το είπατε, γιατί σε διαβούλευση είναι.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι σε διαβούλευση. Αλλά, υπάρχουν προτάσεις…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να είναι μεγαλύτερο τι; Το ποσό για μία οικογένεια;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, εγώ λέω, για παράδειγμα, ότι μπορεί να υπάρχουν περιπτώσεις όπου μπορεί το οικογενειακό εισόδημα να είναι από ένα σημείο και πάνω. Και το ένα μέλος της οικογένειας, για παράδειγμα, λόγω εισοδημάτων από ακίνητα, λόγω εισοδημάτων του συζύγου ή της συζύγου, να έχει ένα μεγαλύτερο ποσό. Υπάρχουν τέτοιες προτάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, να μην υπάρχει κάτι γενικό.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Θα εξεταστούν σημειακές παρεμβάσεις από το Υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, την οποία την ακολουθούμε και τη σεβόμαστε και την τιμούμε σε κάθε νομοσχέδιο. Εμείς δεν νομοθετούμε fasttrack, όπως η προηγούμενη κυβέρνηση και αυτό προκύπτει από τα στατιστικά. Άμα δείτε τα στοιχεία, τα παρουσίασε ο Υπουργός Επικρατείας, ο Σταύρος Παπασταύρου, αναλυτικά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά, ξέρετε, τι γίνεται; Από τη μία θα μειώσετε το τέλος επιτηδεύματος, αλλά από την άλλη είχατε πει ότι θα μειώσετε το τέλος επιτηδεύματος, είχατε πει το 2023, το 2024, το 2025 θα το μηδενίσουμε, αλλά δεν περίμενε κανείς ότι θα πάμε με τεκμαρτό, για παράδειγμα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το τέλος επιτηδεύματος μειώνεται κατά 50% και 25% γι’ αυτούς που είναι κάτω από το όριο των 10.000 ευρώ. Είναι, ουσιαστικά, άλλη μια μείωση φόρου. Στόχος είναι να καταργηθεί σε βάθος χρόνου. Αυτή είναι η πρότασή μας η προεκλογική και είναι η τελευταία εκκρεμότητα …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χαράτσι κανονικό.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προσέξτε. Είκοσι επτά φόροι επιβλήθηκαν ή αυξήθηκαν από τον ΣΥΡΙΖΑ, πάνω από πενήντα φόροι μειώθηκαν ή καταργήθηκαν από τη Νέα Δημοκρατία. Για να δούμε και ποιοι ασκούνκριτικήστηνΚυβέρνηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή είπατε και ΣΥΡΙΖΑ – δεν ξέρω αν θέλετε να κάνετε και ένα σχόλιο για τα του ΣΥΡΙΖΑ – αλλά είδαμε και μια δημοσκόπηση σήμερα, μάλλον μία δεύτερη δημοσκόπηση, GPO για τα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ. Είχαμε και την Πέμπτη στο ACTION 24. Ο ΣΥΡΙΖΑ κόμμα Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, με νωπή τη λαϊκή εντολή που είχε πάρει να είναι κόμμα Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τον Ιούνιο, φαίνεται από τις δημοσκοπήσεις ότι είναι τρίτο κόμμα – σε δύο δημοσκοπήσεις – και το ΠΑΣΟΚ δεύτερο.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον αυτή η δημοσκόπηση της GPO, σε συνέχεια της προηγούμενης δημοσκόπησης, αν δεν κάνω λάθος, της OpinionPoll. Το πρώτο το οποίο λέει αυτή δημοσκόπηση είναι ότι συνεχίζεται ακριβώς το ίδιο ποσοστό, αν κάνει κανείς αναγωγή, πάνω-κάτω, επί των αναποφάσιστων, στην Κυβέρνηση. Το δεύτερο, όμως, για να τα λέμε όλα, είναι ότι οι πολίτες αναγνωρίζουν πως υπάρχουν εισαγόμενες κρίσεις, μεγάλα προβλήματα, με πρώτο την ακρίβεια. Αν τα συνδυάσει κανείς –για να πάω και στην Αντιπολίτευση και εκεί είναι το τρίτο συμπέρασμα– τα δύο αυτά, τι λέει ο κόσμος; Υπάρχουν πολλά προβλήματα, τα βιώνουμε, αναγνωρίζουμε ότι γίνεται μια προσπάθεια με τις καλύτερες δυνατές λύσεις, αλλά πάμε να κάνουμε ακόμα περισσότερα. Και αυτός είναι ο στόχος μας και αυτός είναι ο πήχης. Ο πήχης είναι τα προβλήματα. Πάμε, λοιπόν, και στην Αντιπολίτευση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, για πείτε.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κάνετε την εξής άσκηση. Το 2019 το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ για την ακρίβεια, άθροιζαν περίπου 40%. Κάντε το αντίστοιχο άθροισμα και των εκλογών του 2023 και των δημοσκοπήσεων. Τι σημαίνει αυτό; Είναι σημαντικό και το παρατηρούμε, εννοείται, την εναλλαγή απ’ ό,τι φαίνεται δεύτερης και τρίτης θέσης, δημοσκοπική είναι προς το παρόν αλλά είναι η φωτογραφία της στιγμής. Όμως, τι λένε οι πολίτες; Οι πολίτες μιλάνε για μεγάλα προβλήματα εισαγόμενες κρίσεις, προβλήματα καθημερινότητας, αναγνωρίζουν κατά πολύ μεγάλη πλειοψηφία την προσπάθεια της Κυβέρνησης και ζητούν προφανώς περισσότερα. Αλλά τι άλλο βλέπουν; Βλέπουν σε αυτό που με ρωτήσατε, ότι δεν υπάρχει εναλλακτική. Η Αντιπολίτευση, λοιπόν, αν δει τις δημοσκοπήσεις, είτε είναι δεύτερο κόμμα ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι δεύτερο κόμμα το ΠΑΣΟΚ, ας κάνει αυτή την άσκηση που έκανα και να δει ότι με μηδενισμό και με κραυγές δεν έχει σημασία τόσο τελικά ποιος είναι δεύτερος και ποιος είναι τρίτος, αλλά το γεγονός ότι οι πολίτες δεν «αγοράζουν» αυτή τη μηδενιστική λογική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με συγχωρείτε, αλλά ξέρετε ότι μια Κυβέρνηση γίνεται καλύτερη όταν είναι καλή και η Αξιωματική Αντιπολίτευση. Το αντιλαμβάνεστε αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μα, εγώ δεν θεωρώ, κανείς μέσα στην Κυβέρνηση ούτε εγώ προσωπικά και το έχει πει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός, δεν θεωρούμε καλό ότι δεν έχουμε μια αξιόπιστη και ισχυρή Αντιπολίτευση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί να έχετε το ΠΑΣΟΚ τώρα Αξιωματική Αντιπολίτευση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα το δείξει ο χρόνος αυτό. Εμείς δεν υποτιμούμε κανέναν. Το ξαναλέω ότι παρατηρούμε τα δεδομένα. Είναι αξιοσημείωτο πράγματι ότι μετά από αρκετά χρόνια, πάνω από μία δεκαετία, φαίνεται, έστω δημοσκοπικά, ότι έχουμε ένα άλλο κόμμα δεύτερο, όμως, με πολύ άλλη δυναμική από αυτή που είχε το αντίστοιχο δεύτερο κόμμα αυτή τη δεκαετία. Δείτε, ξαναλέω, τα νούμερα και το επαναλαμβάνω. Οι μετρήσεις λένε τα πάντα. Αποτυπώνουν και την εμπιστοσύνη στον Πρωθυπουργό –αν δείτε και στην καταλληλόλητα Πρωθυπουργού – και την εμπιστοσύνη στην Κυβέρνηση, όμως, λένε και τα προβλήματα. Εμείς, λοιπόν, πρέπει να μην διαβάζουμε αυτά alacarte ή κατά το δοκούν ή όπως μας συμφέρει, εν πάση περιπτώσει, να τα βλέπουμε όλα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βρέθηκε χθες το «μαύρο κουτί» από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη από την αμαξοστοιχία Intercity. Επειδή ξεκινάει στη Βουλή και μία έρευνα αναφορικά με τα αίτια, τις ευθύνες του δυστυχήματος. Εσείς, η Νέα Δημοκρατία, έχει επιλέξει την οδό της Εξεταστικής Επιτροπής. Από την άλλη, όμως, η Αντιπολίτευση και το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ λένε ότι υπάρχει ένα πόρισμα Ευρωπαίου Εισαγγελέα στη Βουλή και φωτογραφίζει ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων. Θέλετε να μας εξηγήσετε αυτή τη στάση τη δική σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να ξεκινήσω από την Αντιπολίτευση για να φτάσω σε αυτό και το οποίο νομίζω είναι και το σημαντικό για μας για να το μεταφέρουμε στους πολίτες, για να μιλάμε τουλάχιστον γι’ αυτό το οποίο πιστεύουμε εμείς. Εφόσον, λοιπόν, η Αντιπολίτευση είχε τόσο μεγάλη ζέση γι’ αυτό το πόρισμα –εμείς δεν υποτιμούμε κανένα πόρισμα συνολικά– θα έφερνε νωρίτερα την όποια πρόταση έφερε. Την έφερε, αφού έφερε το Κ.Κ.Ε. τη δική του πρόταση και τοποθετηθήκαμε εμείς στην ενημέρωση πολιτικών συντακτών ότι θα υπερψηφίσουμε. Άρα, μάλλον, είναι παρελκυστική και ευκαιριακή όλη αυτή η αντιμετώπιση από την Αντιπολίτευση. Δεύτερον: Γιατί στηρίζουμε την πρόταση αυτή και στηρίξαμε και ψηφίσαμε την πρόταση αυτή του Κ.Κ.Ε., ενώ δεν συμφωνούσαμε με το επιμέρους του κειμένου; Γιατί νομίζω ότι έχει ανάγκη ο ελληνικός λαός, η ελληνική κοινωνία, έχει ανάγκη συνολικά η χώρα μας για να γίνουν όλα όσα πρέπει να γίνουν, να γίνει μια συζήτηση συνολική, ουσιαστική για όλες τις παθογένειες που οδήγησαν πραγματικά σε αυτό το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Και λέω κάτι. Υπάρχει και μια ποινική διερεύνηση η οποία τρέχει στην Δικαιοσύνη, στην ανεξάρτητη Ελληνική Δικαιοσύνη. Ας αφήσουμε τη Δικαιοσύνη συνολικά να κάνει τη δουλειά της. Και να πούμε και κάτι; Αν δει κανείς την πρόταση του ΠΑΣΟΚ, εν προκειμένω, στερείται της οποιασδήποτε τεκμηρίωσης. Σημασία, λοιπόν, έχει αντί να διατυπώνουμε πυροτεχνήματα να μιλάμε με επιχειρήματα και με συγκεκριμένη τεκμηρίωση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα σχόλιο για την επικείμενη συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν εδώ στην Αθήνα. Αντιλαμβάνεστε, έχει ιδιαίτερη σημασία και σε μία περίοδο που το τελευταίο διάστημα υπάρχει «καλό κλίμα» μεταξύ των δύο χωρών.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μας ενδιαφέρει πολύ να θωρακιστεί ο διάλογος. Οι θέσεις, όμως, είναι ξεκάθαρες και διατυπωμένες από τον Πρωθυπουργό, τον Υπουργό Εξωτερικών, συνολικά τα μέλη της Κυβέρνησης και είναι διαχρονικές ελληνικές θέσεις. Δεν υποχωρούμε στα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Όμως, πιστεύουμε πολύ ότι είναι προς το συμφέρον και των δύο χωρών να συνεχιστεί αυτός ο διάλογος. Είναι δεδομένες οι διαφορές μας και όχι μόνο οι μεταξύ μας διαφορές και η μόνη βασικά διαφορά την οποία θα συζητήσουμε, καθορισμό ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα, καμία άλλη διαφορά. Αλλά υπάρχουν και διαφωνίες ξεκάθαρα. Προφανώς αυτά τα οποία διατυπώνει η τουρκική πλευρά για το Μεσανατολικό μας βρίσκουν παντελώς αντίθετους. Όμως, ο διάλογος είναι σημαντικό να συνεχιστεί. Είναι μια διαδικασία με δύο πλευρές η οποία κρίνεται καθημερινά.