Οδηγίες για να μην πέσετε θύματα απάτης ή κλοπής

ΝΕΑ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
Οδηγίες για να μην πέσετε θύματα απάτης ή κλοπής

Μιλάει ο κ. Παναγιώτης Θεοφιλόπουλος, Διοικητής του Τμήματος Ασφαλείας Γαλατσίου


Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει διαπιστωθεί (και) στη χώρα μας αύξηση των παντός είδους εγκλημάτων και παραβατικών συμπεριφορών. Παραβατικότητα νέων, ηλεκτρονικά εγκλήματα, δολοφονίες πάθους και άλλου είδους εγκληματικές ενέργειες βρίσκονται σε μόνιμη βάση πια στην «ειδησεογραφία της ημέρας». Κι ενώ όλα αυτά (οφείλουν να) προβληματίζουν όλους μας, υπάρχουν, δυστυχώς, και τα περιστατικά παραβατικής συμπεριφοράς που αφορούν την καθημερινότητά μας και έχουν να κάνουν με το αίσθημα ασφάλειας στις καθημερινές συναναστροφές μας: αφορούν περιστατικά εξαπάτησης από επιτήδειους που προσπαθούν με διάφορα τεχνάσματα να μας αποσπάσουν χρήματα ή ακόμα και να εισέλθουν με «νόμιμο τρόπο» στο σπίτι μας για να μας κλέψουν.
αταγγελίες για τέτοια περιστατικά έχουν φτάσει πολλές φορές στην εφημερίδα μας και όπως διαπιστώσαμε έχουν καταγραφεί και στο Τ.A. Γαλατσίου. Είπαμε, λοιπόν, να απευθυνθούμε στον πλέον αρμόδιο να μας ενημερώσει κυρίως ως προς τους τρόπους προφύλαξής μας και να επιστήσουμε την προσοχή και στα μικρά παιδιά αλλά και τους ηλικιωμένους γονείς ή παππούδες μας ή ακόμα και ανθρώπους που ζουν μόνοι και δεν έχουν κάποιον να «τους ανοίξει τα μάτια». Ο κ. Παναγιώτης Θεοφιλόπουλος, Αστυνόμος Α’ και Διοικητής του Τμήματος Ασφαλείας Γαλατσίου, αναλύει τις πιο συνηθισμένες τακτικές που ακολουθούν επιτήδειοι που θέλουν να μας βλάψουν και μας δίνει χρήσιμες συμβουλές προστασίας μας.

«Το πνεύμα που διακατέχει όλους μας αυτές τις Άγιες μέρες είναι η αγάπη και η χαρά, πρέπει όμως όλοι μας να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί καθώς πολλοί επιτήδειοι προσπαθούν να βρουν τρόπους να μας εξαπατήσουν. Για να έχουμε καλές γιορτές με υγεία και χαρά, θα ήθελα να δώσω μερικές γενικές αλλά χρήσιμες συμβουλές ώστε ποτέ να μην βρεθούμε στην δύσκολη θέση να πέσουμε θύματα απάτης ή κλοπής. Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ και στις πιο συνηθισμένες τακτικές που ακολουθούν αυτοί οι επιτήδειοι» σημειώνει ο κ. Θεοφιλόπουλος, ο οποίος υπογραμμίζει πως το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί και οι περιπολίες στους κεντρικούς δρόμους της πόλης μας ενώ έχει ενταθεί και το πρόγραμμα νυχτερινών περιπολιών σε στενά και λιγότερο κεντρικές γειτονιές.

«Ξεκινάμε με τη βασική αρχή που δεν πρέπει να ξεχνάμε μικροί και μεγάλοι: Μην ανοίγετε την πόρτα σας σε άγνωστα άτομα.
• Ασφαλίστε καλά το σπίτι σας ιδίως όταν κοιμάστε ή όταν πρόκειται να απουσιάσετε.
• Μην τοποθετείτε τα χρήματά σας σε τσέπες του παντελονιού ή εξωτερικές των ενδυμάτων σας όταν είστε σε χώρους με συνωστισμό ή χρησιμοποιείτε τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Επίσης κρατήστε την τσάντα μπροστά σας και φροντίστε να είναι κλειστή.
• Μην επιτρέπετε να σας προσεγγίζουν άτομα την ώρα που πραγματοποιείται συναλλαγές σε ΑΤΜ.
• Μην πείθεστε εύκολα με άγνωστα άτομα που σας πλησιάζουν είτε με το πρόσχημα ευκαιριακών αγορών, είτε ως γνωστοί συγγενών σας, προφασιζόμενοι την εξόφληση χρέους, ασφαλιστήριων συμβολαίων, ηλεκτρικών συσκευών, ανταλλακτικών αυτοκινήτων κ.λ.π., για λογαριασμό των συγγενικών σας προσώπων.
• Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία σας.
• Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο) ή με το πρόσχημα πρόκλησης ατυχήματος από συγγενικό σας πρόσωπο, το οποίο είχε ως συνέπεια το θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό ανήλικου συνήθως παιδιού. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά.
• Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
• Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να ζητάτε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται.
• Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί – συγγενείς σας.
• Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
• Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
• Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών ή για επιστροφή φόρου από ασφαλιστικά ταμεία ή για να αποφευχθεί η φυλάκιση οικείου σας προσώπου, λόγω εμπλοκής του σε θανατηφόρο ή σοβαρό τροχαίο ατύχημα.
• Να ξέρετε ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
• Επίσης, στα τροχαία ατυχήματα ακολουθούνται πάντα από τις αστυνομικές Αρχές οι νόμιμες και προβλεπόμενες ενέργειες, υπό την καθοδήγηση των κατά τόπους Εισαγγελικών Αρχών και σε καμία περίπτωση δεν υφίστανται παρέκκλιση από αυτές, με την καταβολή χρηματικών ποσών.
• Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
• Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.»

Κλείνοντας, ο κ. Θεοφιλόπουλος, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας στους πολίτες, αναφέρθηκε στο ότι το Τμήμα Ασφαλείας Γαλατσίου το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει εντείνει τις προσπάθειες του στο πλαίσιο πάντα του δυνατού. Έχει αυξήσει τις περιπολίες του, προσπαθώντας έτσι να βρίσκεται πάντα δίπλα στους συμπολίτες μας, με συνεχείς ελέγχους και με απώτερο σκοπό να περιορίσει, αν όχι να εξαλείψει, κάθε εγκληματική ενέργεια.
– Τηλέφωνα επικοινωνίας τμήματος Ασφαλείας Γαλατσίου:
Αξιωματικός Υπηρεσίας 210-2934258
Γραφείο ταυτοτήτων 210-2934266
Γραμματεία 210-2934255

ΑΝ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΦΥΓΕΤΕ ΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΕΣ, ΦΡΟΝΤΙΣΤΕ:
• Πριν φύγετε για διακοπές βεβαιωθείτε ότι οι πόρτες και τα παράθυρα του σπιτιού σας είναι καλά ασφαλισμένα.
• Ενημερώστε για την απουσία σας µόνο συγγενικά και φιλικά σας πρόσωπα ή τους γείτονές που εμπιστεύεστε, για να επιβλέπουν την οικία σας και αν υπάρχουν ιδιαίτερα σοβαροί λόγοι και το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής σας.
• Μην αφήνετε σημειώματα για το πότε πρόκειται να επιστρέψετε ή για το πόσο καιρό θα απουσιάζετε.
• Αποφύγετε επίσης να αφήνετε σκάλες, έπιπλα ή άλλα ογκώδη πράγματα στον κήπο σας, που θα βοηθήσουν τον επίδοξο δράστη στην αναρρίχησή του.
• Το σπίτι ή το διαμέρισμα σας να µην δείχνει «εντελώς κλειστό», υποδηλώνοντας έτσι την απουσία σας.
• Τοποθετήστε, εάν είναι δυνατόν, χρονοδιακόπτη αυτόματου φωτισμού.
• Ενεργοποιείστε, αν υπάρχει, το σύστημα συναγερμού.
• Μην αφήνετε μεγάλα χρηματικά ποσά ή αντικείμενα αξίας στο σπίτι.
• Σε περίπτωση που ενημερωθείτε από γείτονες, φιλικά ή συγγενικά σας πρόσωπα ότι παρατηρούν κάτι ύποπτο στην οικία σας µη διστάσετε να ειδοποιήστε το «100» ή το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής σας.

ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΤΕ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΑΣ ΑΠΟ ΚΛΟΠΕΣ:
• Τοποθετήστε στην κύρια είσοδο της πολυκατοικίας μηχανισμό αυτόματου κλεισίματος πόρτας.
• Κλειδώνετε την κύρια πόρτα του διαμερίσματος µε κλειδαριά ασφαλείας.
• Κλειδώνετε πάντα όταν φεύγετε, έστω και για μικρό χρονικό διάστημα.
• Μην αφήνετε ποτέ την κύρια είσοδο ανοιχτή µε στηρίγματα και προσέχετε ιδιαίτερα αν σας ακολουθήσει κάποιος μέσα στο κτίριο.
• Μην ανοίγετε ποτέ την πόρτα, χωρίς να βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε τον επισκέπτη.
• Μην αφήνετε ποτέ τις πόρτες των εξόδων κινδύνου ανοιχτές µε στηρίγματα.
• Μην αφήνετε ποτέ ξεκλείδωτες ή ανοιχτές τις πόρτες και τα παράθυρα των μπαλκονιών.
• Αποφεύγετε να δίνετε τα κλειδιά του σπιτιού σας σε τρίτους.
• Όταν μετακομίζετε να αλλάζετε τις κλειδαριές και τα κλειδιά. Μην αφήνετε δεύτερα κλειδιά της οικίας σας, κάτω από γλάστρες ή χαλάκια.
• Μην αφήνετε ποτέ µμεγάλα χρηματικά ποσά ή αντικείμενα αξίας στο σπίτι σας και µην γνωστοποιείτε στον κοινωνικό και επαγγελματικό σας περίγυρο τα περιουσιακά στοιχεία που φυλάσσεται στην οικία σας.
• Τα γκαράζ και οι αποθηκευτικοί χώροι είναι στόχος.
• Μία καλή λύση θα ήταν, εφόσον υπάρχει η οικονομική δυνατότητα, να εγκαταστήσετε ένα σύστημα συναγερμού – ασφαλείας, σε εμφανές σημείο.

ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
1. Απάτη με το πρόσχημα πρόκλησης τροχαίου
Οι δράστες, έχοντας προφανώς αντλήσει πληροφορίες για την οικογενειακή κατάσταση των υποψήφιων θυμάτων, πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις σε αυτούς, προσποιούμενοι άλλοτε νοσοκομειακούς γιατρούς και άλλοτε δικηγόρους ή αστυνομικούς, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο (συνήθως το παιδί τους) έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα, με συνέπεια τον θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου παιδιού.
Επιπλέον ισχυρίζονται ότι για να αποφευχθεί η φυλάκιση του συγγενικού τους προσώπου και να απεμπλακεί από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες, απαιτείται η καταβολή σημαντικών χρηματικών ποσών.
Για να γίνουν πιο πειστικοί, άλλοι συνεργάτες τους παρεμβάλλονται στην τηλεφωνική επικοινωνία και προσποιούνται το συγγενικό τους πρόσωπο, εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα.
Στη συνέχεια και εφόσον τα θύματα έχουν πεισθεί, είτε εμφανίζονται στην οικία τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, πλησίον της οικίας.

2. Απάτη με τη μέθοδο προσέγγισης εκ μέρους
συγγενικού προσώπου
Οι δράστες επιλέγουν κυρίως ηλικιωμένους ανθρώπους. Τους προσεγγίζουν «δήθεν» ως απεσταλμένοι των συγγενών τους και με το πρόσχημα άμεσης και επείγουσας ανάγκης χρημάτων, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά. Η προσέγγιση συνήθως γίνεται κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες ή καταστήματα κ.λπ.
Οι τεχνικές, που χρησιμοποιούν οι δράστες για να πείσουν τους ηλικιωμένους να τους δώσουν τα χρήματα για λογαριασμό των οικείων τους, είναι ο αιφνιδιασμός και η παρουσίαση μιας αληθοφανούς οικονομικής ανάγκης που πρέπει να ικανοποιηθεί χωρίς αναβολή. Με τον τρόπο αυτό, αλλά και με την αναφορά σε συγγενικά πρόσωπα με ιδιαίτερη οικειότητα και γλυκύτητα, επιδιώκουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και να μην αφήσουν περιθώρια δεύτερης σκέψης.
Οι λόγοι που επικαλούνται οι δράστες είναι συνήθως η εξόφληση ενός χρέους, η πληρωμή ασφαλιστηρίων συμβολαίων, η αγορά ηλεκτρικών συσκευών, επιστροφή μεγάλου ποσού από την εφορία, αφού πρώτα καταβάλουν ένα χρηματικό ποσό ως παράβολο κ.λπ., για λογαριασμό «δήθεν» συγγενικών προσώπων.

3. Απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου
Οι δράστες επιλέγουν συνήθως ηλικιωμένους και επικοινωνούν τηλεφωνικώς μαζί τους κυρίως τις νυχτερινές ώρες (συνήθως μετά τα μεσάνυχτα) και εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ο γιος, η κόρη, ο γαμπρός ή η νύφη κλπ. εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου εκτάκτου λόγου και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.
Οι δράστες ζητούν από τους ηλικιωμένους να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο (που νωρίτερα οι ίδιοι έχουν επιλέξει ως κατάλληλο, συνήθως κοντά στο σπίτι τους), όπου τους «αναμένει» άνθρωπος του νοσοκομείου π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς.
Οι ηλικιωμένοι χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχθηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, όμως, μέσα στη σύγχυση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η «γραμμή» είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση. Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και «επιβεβαιώνουν» την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευόμενου.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή