Hθη και έθιμα της Αναλήψεως

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Hθη και έθιμα της Αναλήψεως

Γράφει η ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΟΥΛΑ, Συγγραφέας Παιδικών Βιβλίων


Σαράντα ημέρες πέρασαν μετά το Άγιο Πάσχα, σήμανε η ώρα να γιορτάσουμε την Ανάληψη του Χριστού, μια μεγάλη δεσποτική γιορτή της Ορθοδοξίας, ο Κύριος αναλήφθηκε στους ουρανούς μετά την ολοκλήρωση της αποστολής Του, η ψυχή Του μαζί με το σώμα Του αναλήφθηκε στους ουρανούς, για αυτό και η χαρά είναι μεγάλη. Η ημέρα της Αναλήψεως πέφτει πάντα ημέρα Πέμπτη (φέτος Πέμπτη 13 Ιουνίου) και είναι η ημέρα που ψάλλεται για τελευταία φορά το «Χριστός Ανέστη» στην Εκκλησία.

Λέγεται ότι όποιος είναι αγνός με «καθάρια» ψυχή, ίσως τα μεσάνυχτα δει στον ουρανό ένα σύννεφο φωτεινό, σαν αχτίδα ή σαν λάμψη, σημάδι ότι «βλέπει» τον Ιησού Χριστό, να αναλήφκεται ή να αναλήβεται στους ουρανούς.
Ο Χριστός μετά το Πάσχα παρέμεινε στη γη σαράντα ημέρες, πέφτει πάντα 40 μέρες μετά την Κυριακή του Πάσχα που είναι η μέρα της Ανάστασης Του. Ένας ακόμη λόγος για τον αριθμό σαράντα, ιερός αριθμός και σηματοδοτούμενης σημασίας, συναντάται πολλές φορές στα θεία ιερά μυστήρια: για παράδειγμα, οι σαράντα μάρτυρες, τα σαρανταήμερα, οι σαράντα ημέρες μετά τη γέννηση των βρεφών, τα καλά σαράντα στη Μητέρα και πολλά ακόμα… Τα εκκλησιαστικά βιβλία γράφουν ότι ο Χριστός σταυρώθηκε και πέθανε, μετά από τρεις ημέρες αναστήθηκε εκ νεκρών, η Ανάσταση του Χριστού η μεγαλύτερη απόδειξη της αγάπης Του για εμάς, όπου ο Χριστός συνέχισε το έργο Του στη γη για άλλες 40 ημέρες διδάσκοντας την αγάπη και τις αρετές του Χριστιανικού τρόπου ζωής. Συγκέντρωσε τους μαθητές Του και τους προετοίμασε, για την αποστολή που θα τους ανέθετε, δηλαδή τη διάδοση του χριστιανισμού σε όλο τον κόσμο.
Η Αγία Νεφέλη τιμάται την ίδια μέρα με την «Ανάληψη του Ιησού Χριστού», ο Χριστός, «εν μέσω Νεφελών ανελήφθη εις τους ουρανούς».
Η Ανάληψη του Κυρίου σε πολλές περιοχές αποδίδεται με πολλές ονομασίες, όπως για παράδειγμα, Σηναληψιού, Αναληψού, Γαλατοπέφτη, Τα Σαράντα της Πασκαλιάς και πολλά άλλα…
Η διατροφή την ημέρα της Αναλήψεως είναι πολύ συγκεκριμένη και τηρείται με απόλυτη ευλάβεια και σεβασμό από τους χριστιανούς. Η νηστεία κατά τη διάρκεια της γιορτής της Αναλήψεως, ξεκινάει από την προηγούμενη μέρα, οι περισσότεροι συνηθίζουν να τρώνε ψάρια ή θαλασσινά.
Επίσης τα έθιμα την ημέρα αυτή είναι πολύ συγκεκριμένα, όσον αφορά τον αριθμό σαράντα.
Για παράδειγμα, το έθιμο ήθελε την ημέρα της Αναλήψεως οι πιστοί να συλλέγουν σε ένα δοχείο θαλασσινό νερό από σαράντα κυματάκια, να το φυλάσσουν και να το χρησιμοποιούν ως «φάρμακο», γιατρικό, για την επούλωση πληγών, όλα συμβολικά, σηματοδοτούμενα, για την αποφυγή κάθε μολυσματικού στοιχείου που αφορά τους ίδιους ή τους οικείους τους, καθώς και να ραντίζουν το σπίτι για ευλογία.
Επίσης την ημέρα αυτοί πολλοί πιστοί έκαναν την πρώτη θαλασσινή βουτιά τους, δηλαδή το πρώτο καλοκαιρινό μπάνιο στη θάλασσα! Και έλεγαν το εξής: «Αναλείβεται ο Χριστός, αναλείβομαι κι εγώ. Ό,τι κακό έχω απάνω μου να φύγει». Κάτι αντίστοιχο συνέβαινε και στην Ήπειρο, επειδή δεν υπήρχε θάλασσα κοντά, πήγαιναν στα ποτάμια έπαιρναν τον άργιλο του ποταμού και με αυτό αλείβονταν για να φύγουν τυχόν μολυσματικές ασθένειες και έπειτα πραγματοποιούσαν την πρώτη καλοκαιρινή «ποταμίσια βουτιά».
Σε πολλά μέρη της Ελλάδας βουτούσαν σε σαράντα κύματα, πάλι συμβολικής σημασίας αριθμός, όσες οι ημέρες που ο Χριστός έμεινε στη γη από την Ανάστασή Του μέχρι την Ανάληψή Του.
Όλα στη λαογραφία μας προσεγγίζονται με έρεισμα, την απόλυτη ευλάβεια και τον σεβασμό.
Για παράδειγμα, οι κτηνοτρόφοι την ημέρα αυτή το γάλα που παρήγαγαν το μοίραζαν σε φίλους και δεν το έπηζαν, ήταν απαγορευτικό ένεκα της ημέρας. Η ημέρα της Αναλήψεως ήταν πάντα ημέρα Πέμπτη και επειδή μοίραζαν το γάλα την ονόμαζαν «Γαλατοπέφτη»!
Το έθιμο της «μαλλιαρής πέτρας», ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένο στην Πελοπόννησο, στη Μικρά Ασία και στα νησιά μας, οι πιστοί έμπαιναν στη θάλασσα μέχρι τα γόνατα και έψαχναν μια πέτρα με κολλημένα φύκια, με χόρτα, βρύα της θάλασσας, την συνέλεγαν και την έπαιρναν στο σπίτι τους, την τοποθετούσαν κάτω από το κρεβάτι τους, ως σύμβολο καλοτυχίας, ευλογίας, αλλά και «καλοπαντρειάς» για τις ελεύθερες κοπέλες και τους ελεύθερους νεαρούς, θεωρώντας ότι μετά την παρουσία του Χριστού στους αιθέρες κατά τη διάρκεια της Αναλήψεως Του, έχει αγιασθεί όλη η πλάση!
Ας ευχηθούμε με το καλό η πρώτη βουτιά στη θάλασσα, όπως επίσης και σε όσους ακόμα διαφυλάσσουν τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας, την ελληνική λαογραφία μας, ως αδιάπτωτη πηγή γνώσεων και συνέχεια του πολιτισμού μας.
Όλη η πλάση, λοιπόν, γη και ουρανός γιορτάζει την Αγία αυτή ημέρα, Χρόνια πολλά σε όλους μας και του χρόνου!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή