Καλοκαίρι εκτός από διακοπές, σημαίνει και θερινές εκπτώσεις και μάλιστα μακράς διάρκειας. Οι φετινές θερινές εκπτώσεις ξεκινούν τη Δευτέρα 8 Ιουλίου και θα διαρκέσουνέως τις 31 Αυγούστου. Επίσης, τη δεύτερη Κυριακή του Ιουλίου, 14 του μήνα, τα καταστήματα θα είναι ανοικτά.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία επιτρέπεται προαιρετικά η λειτουργία των καταστημάτων τις παρακάτω Κυριακές:
– Την πρώτη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων (αν είναι αργία μετατίθεται στην επόμενη Κυριακή).
– Την δεύτερη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων.
– Την Κυριακή των Βαΐων
– Την πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων (αν είναι αργία μετατίθεται στην επόμενη Κυριακή)
– Την πρώτη Κυριακή μετά τη Black Friday
– Την προτελευταία Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα
– Την τελευταία Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα
Την τελευταία Κυριακή του κάθε έτους (αν πέφτει αργία τότε δεν είναι ανοιχτά τα καταστήματα).
Έτσι, την Κυριακή 14 Ιουλίου τα καταστήματα (μπορούν να) είναι ανοιχτά.
Όπως σε κάθε περίοδο εκπτώσεων, έτσι και στις θερινές εκπτώσεις οι καταναλωτές θα πρέπει να επιδείξουν ιδιαίτερη προσοχή.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται.
Το ποσοστό της έκπτωσης θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.
Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να ζητάνε απόδειξη. Εκτός από λόγους φορολογικής εντιμότητας, σε περίπτωση αγοράς ελαττωματικού προϊόντος η απόδειξη είναι απαραίτητη για την επιστροφή των χρημάτων στους καταναλωτές.
Επίσης, καλό είναι οι καταναλωτές να γνωρίζουν ότι υπάρχει διαφορά ανάμεσα στις εκπτώσεις και τις προσφορές.
Οι εκπτώσεις συνήθως αφορούν τα προϊόντα της θερινής σεζόν ενώ οι προσφορές είθισται να αφορούν μη εποχικά είδη αφορούν συνήθως είδη παρωχημένης εποχής.
Στις προσφορές, οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να έχουν αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι πραγματοποιούνται προσφορές και στα προϊόντα που πωλούν θα πρέπει να αναγράφεται ξεκάθαρα η αρχική τιμή και η τελική τιμή προσφοράς και σε καμία περίπτωση το ποσοστό έκπτωσης.
Οι καταναλωτές, όπως ορίζεται από το άρθρο 1 του ν. 2251/94, έχουν κάθε δικαίωμα να ρωτούν για την προέλευση και την ποιότητα του προϊόντος και οι έμποροι έχουν την υποχρέωση να απαντούν σε αυτά τα ερωτήματα.
ΤI ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΣΤΙΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ Σ.Ε.Β.
Προκειμένου οι καταναλωτές να προβαίνουν σε σωστές και συμφέρουσες για εκείνους εκπτώσεις και συνειδητές επιλογές, ο ΣΕΒ συμβουλεύει πως θα πρέπει να προσέχουν τα εξής σημεία:
1. Περιλαμβάνονται σωστά όλες οι πληροφορίες σχετικά με τις μειώσεις τιμών;
Πρέπει να αναγράφεται καθαρά η αρχική και η τελική τιμή. «Αρχική» τιμή, είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών.
2. Ανταποκρίνεται η προσφορά / έκπτωση στην πραγματικότητα;
Δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται η προτεινόμενη λιανική τιμή ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της έκπτωσης.
3. Παρουσιάζεται η προσφορά / έκπτωση απλά και κατανοητά;
Απαγορεύεται να παρέχονται σημαντικές πρόσθετες πληροφορίες με μικρή γραμματοσειρά και με μη ξεκάθαρο ή εμφανή τρόπο.
4. Αναφέρονται ρητά τα οφέλη για τον καταναλωτή;
Δηλώσεις όπως «η έκπτωση υπολογίζεται στο ταμείο» ή «η έκπτωση περιλαμβάνεται στην τιμή» δεν επιτρέπονται.
5. Χρησιμοποιείται σωστά η λέξη «δωρεάν»;
Εκτός από ταχυδρομικά τέλη, κόστος τηλεφωνικής κλήσης, αποστολής γραπτού μηνύματος ή κόστος παράδοσης ή μετακίνησης, ο καταναλωτής δεν επιτρέπεται να επιβαρυνθεί με άλλα κόστη, όπως κόστος συσκευασίας.
6. Παρουσιάζεται μεγαλύτερο το πλεονέκτημα του καταναλωτή από αυτό που είναι πραγματικά;
Τυχόν περιορισμοί ή προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση της έκπτωσης πρέπει να αναφέρονται ρητά.
7. Περιέχονται κρυφές χρεώσεις;
Ο καταναλωτής πρέπει να ενημερώνεται για όλες τις υποχρεωτικές ή πρόσθετες χρεώσεις και τέλη, ακόμα και κατά προσέγγιση.
8. Περιέχονται παραπλανητικοί ισχυρισμοί;
Ένας ισχυρισμός «έως και» μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητικός αν δεν ανταποκρίνεται στους πραγματικούς όρους της προσφοράς.
9. Περιέχονται διαφημίσεις «δόλωμα»;
Δεν επιτρέπεται να παραπλανάται ο καταναλωτής ώστε να αγοράσει ένα προϊόν που διαφημίζεται σε πολύ χαμηλή τιμή, ενώ στην πραγματικότητα δεν υπάρχει σε εύλογο απόθεμα.
10. Οδηγείται ο καταναλωτής στη λήψη άμεσης απόφασης για αγορά;
Δεν επιτρέπονται ψευδείς δηλώσεις ότι ένα προϊόν θα είναι διαθέσιμο για πολύ μικρό χρονικό διάστημα.