Επερώτηση με θέμα την ασφάλεια των πολιτών και τις διαβάσεις πεζών κατέθεσε στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής, ο Νίκος Μαγκανάρης, περιφερειακός σύμβουλος Αττικής με τον συνδυασμό του Γιάννη Σγουρού. Το κείμενο της επερώτησης αναφέρει τα εξής:
Κάθε μέρα στους δρόμους μας, χάνουν τη ζωή τους έξι άνθρωποι και περισσότεροι από 300 τραυματίζονται σοβαρά ή λιγότερο σοβαρά. Οι δε παρασύρσεις πεζών σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια. Η θλιβερή αυτή κατάσταση, συνδέεται με τη γενικότερη επιθετική συμπεριφορά μας, ως οδηγών, με την έλλειψη σεβασμού στον Κ.Ο.Κ., με την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου, την έλλειψη διαγραμμίσεων ή τη φθορά τους στο κεντρικό οδικό δίκτυο, αλλά και με τη συμπεριφορά των πεζών, καθώς η κίνηση τους επηρεάζεται αρνητικά από την έλλειψη πεζογεφυρών ή ασφαλών διαβάσεων και φυσικά με την απουσία κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία μας, οδηγών και πεζών.
Στην Αττική, καθώς οι δρόμοι έχουν κίνηση την ημέρα, οι πεζοί διέρχονται ανάμεσα στα αυτοκίνητα με κίνδυνο την παράσυρση τους, ενώ τη νύχτα λόγω της μεγάλης ταχύτητας στις λεωφόρους, οι κίνδυνοι για ένα σοβαρό ατύχημα με πεζό είναι ιδιαίτερα αυξημένοι.
Όλοι συμφωνούμε ότι το Φανάρι, η σήμανση και η διάβαση των πεζών αυξάνουν κατακόρυφα την προσφερόμενη ασφάλεια. Τα πρόσφατα δυστυχήματα με πεζούς στη Λεωφ. Μεσογείων, αλλά και στη Λεωφ. Συγγρού ανέδειξαν εκ νέου το πρόβλημα και μας θέτουν ενώπιον των ευθυνών μας. Οι συναρμοδιότητες Δήμων, Περιφερειών και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και οι προβλέψεις της νομοθεσίας εντείνουν το πρόβλημα.
Στις προηγμένες χώρες της Ευρώπης οι οδηγοί σταματούν το αυτοκίνητο τους μπροστά από μια διάβαση πεζών, ενώ αντίστοιχα και οι πεζοί διασχίζουν τις μεγάλες αρτηρίες και τους κεντρικούς δρόμους μόνο από τις διαβάσεις πεζών.
Το ζητούμενο σε κάθε περίπτωση είναι η αλλαγή νοοτροπίας πεζών και οδηγών. Αυτό όμως προϋποθέτει την ανάληψη πρωτοβουλιών από τους ιθύνοντες.
Ερωτάται η Περιφερειακή Διοίκηση:
– Προγραμματίζει να συντηρήσει τις διαβάσεις πεζών σε κεντρικές αρτηρίες και μεγάλες λεωφόρους και να κατασκευάσει νέες, όπου είναι αναγκαίες, σύμφωνα και με τις συγκοινωνιακές μελέτες;
– Σκοπεύει να δώσει προτεραιότητα στις σχολικές διαβάσεις πεζών και να ελέγξει αν απαιτείται να γίνουν σηματοδοτούμενες;
– Θα προτείνει να αλλάξει η νομοθεσία για την κατασκευή τρισδιάστατων διαβάσεων, οι οποίες αν και έχουν μεγαλύτερο κόστος έλκουν περισσότερο τους πεζούς να τις χρησιμοποιούν, ή διαβάσεων με κίτρινα αναλάμποντα φώτα που είναι πιο ορατές, πιο σεβαστές και πιο ελκυστικές στους πεζούς;
– Θα γίνει η αναγκαία διαγράμμιση σε κεντρικούς δρόμους, όπου αυτή δεν υφίσταται ή είναι αχνή, λόγω της πολυετούς συντήρησης τους;
– Θα αναλάβει η Περιφέρεια τη διοργάνωση καμπάνιας για τη συμπεριφορά πεζών και οδηγών ως προς τη χρησιμοποίηση των διαβάσεων πεζών;
Ας πάρουμε επιτέλους πρωτοβουλίες κι ας μη μένουμε στη γραφειοκρατία, ειδικά όταν πρόκειται να σωθούν ανθρώπινες ζωές που χάνονται άδικα στο δρόμο. Η ασφάλεια των πολιτών της Αττικής αποτελεί προτεραιότητα της παράταξης μας, ενώ η οδική ασφάλεια είναι πλέον μείζον εθνικό ζήτημα.