Τροπολογίες Κ.Ο. ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής για τη στήριξη του αγροτικού κόσμου της χώρας: Θέσπιση Κάρτας Αγροτικού Πετρελαίου – Προστασία της αγροτικής περιουσίας.:
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής θέτοντας στο επίκεντρο της πολιτικής του τον αγροτικό κόσμο και τις ανάγκες της πρωτογενούς παραγωγής καταθέτει την πρότασή του, με τροπολογία για θέσπιση Κάρτας Αγροτικού Πετρελαίου, η οποία επιτρέπει την αγορά πετρελαίου αγροτικής χρήσης χωρίς το Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης έτσι, των υστέρων επιστροφών.
Παράλληλα, σε συνέχεια της ολοκληρωμένης πρότασής του για το ιδιωτικό χρέος, καταθέτει τροπολογία για την προστασία της αγροτικής περιουσίας υπερχρεωμένων γεωργών και κτηνοτρόφων οφειλετών, δεν μπορεί να εξαιρεθεί από την αρχή της αγροτικής ακίνητης περιουσίας καθώς θα επιτρέπει στους γεωργούς και τους κτηνοτρόφους. ίδιου και της οικογένειας του, καθώς και η ίδια του η κατοικία. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται μια ουσιαστική δεύτερη ευκαιρία στους στυλοβάτες της ελληνικής περιφέρειας, που βρέθηκαν υπερχρεωμένοι, και επιχειρείται να μπει ένα φρένο στην όλη και επιδεινούμενη, από τις αναποτελεσματικές πολιτικές της Νέας Δημοκρατίας, ερημοποίηση της υπαίθρου.
Ακολουθούν τα κείμενα των τροπολογιών:
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τίτλο: « Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση υπηρεσιών και εποπτείας φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνησης της αγροτικής οικονομίας ».
Θέμα: «Θέσπιση Κάρτας Αγροτικού Πετρελαίου»
Μια ιτιολογική Έκθεση
Τα τελευταία έτη, η μεγάλη αύξηση των τιμών πετρελαίου, φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, είχε τεράστια αύξηση στο κόστος παραγωγής των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, με αισθητή μείωση στις ποσότητες των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων και στις τιμές που πληρώνουν τελικά οι βιομηχανίες.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρότι επανέφερε το μέτρο της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) πετρελαίου που είχε καταργήσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, το έκανε με τέτοιο τρόπο ώστε οι τελικές επιστροφές του να κυμαίνονται, έως το 2024, περίπου στα 7. ευρώ ετησίως. Το ποσό αυτό είναι πολύ χαμηλότερο από τις επιστροφές ΕΦΚ που πραγματοποιήθηκαν την τετραετία 2012 έως 2015 οπότε ο ειδικός φόρος που επιστράφηκε ήταν πάνω από 160 ευρώ ευρώ ετησίως.
Αυτή η διαφορά μπορεί να οφείλεται στη μείωση των καλλιεργούμενων εκτάσεων και της παραγωγής πολλών αγροτικών προϊόντων και κτηνοτροφικών προϊόντων, αλλά και στις διακυμάνσεις της τιμής του πετρελαίου. Ωστόσο κατά κύριο λόγο αποδίδεται στο γεγονός ότι δεν επιστρέφεται στους αγρότες, συνολικά ο εισπραττόμενος ΕΦΚ. Αυτό άλλωστε επιβεβαιώθηκε και από την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025 στην οποία η εξαγγελία από την Κυβέρνηση μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο με νέο σύστημα από το 2025 υπολογίστηκε στα 100 εκ. ευρώ ήτοι πάνω από 20 εκατομμύρια σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητη η επανεκτίμηση της αναλογούσας ποσότητας πετρελαίου στις αγροτικές δραστηριότητες , τόσο στη φυτική όσο και στη ζωική παραγωγή.
Ωστόσο, τόσο οι κλιματικές όσο και οι ενεργειακές προκλήσεις για τον αγροτικό κόσμο μεγαλώνουν με ραγδαίους ρυθμούς. Αυτό καθιστά επιτακτική την ανάγκη της απαλλαγής των ασχολούμενων με τη γεωργία και την κτηνοτροφία, από ολόκληρο τον ΕΦΚ και κυρίως με τη μορφή της απαλλαγής στην αντλία αντί της μέχρι σήμερα ισχύουσας, εκ των υστέρων, απαλλαγής με τη μορφή της επιστροφής.
Με την προτεινόμενη τροπολογία η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, επαναφέρει επικαιροποιημένη μια πρόταση, που είχε καταθέσει, πάλι ως τροπολογία, τον Νοέμβριο του 2021 αλλά και ως πρόταση σε πρόταση νόμου του Νοέμβριο του 2018. Συγκεκριμένα προτείνεται η καθιέρωση της αγοράς, (DIESEL) κινητήρων που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά στη γεωργία χωρίς Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση, η προμήθεια του αγροτικού πετρελαίου θα γίνει με την ειδική κάρτα που χορηγείται στους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (Μ.Α.Α.Ε.), με αντικειμενικά κριτήρια, όπως η έκταση και το είδος των ζώων κάθε καλλιέργειας, καθώς και Ενίσχυσης». Η πρώτη έκδοση καθορίζεται με βάση την Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (Ε.Α.Ε) που θα υποβληθεί το 2025. Επίσης, προτείνεται η κοινή έκδοση των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με την οποία καθορίζονται οι δικαιούχοι, οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση μητρώου δικαιούχων και συναλλαγών για την υποστήριξη των σχετικών συναλλαγών μέσω της κάρτας αυτής.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τίτλο: « Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τίτλο: « Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτικών φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας,
Κάρτα Αγροτικού Πετρελαίου
1.Καθιερώνεται η Κάρτα Αγροτικού Πετρελαίου, στην οποία θα ενσωματωθεί η ποσότητα πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων, που δικαιούται ο κάτοχος, χωρίς κατάθεση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ). Οι Δικαιούχοι στην κάρτα είναι οι αγρότες, γεωργοί και κτηνοτρόφοι και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις που έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (Μ.Α.Α.Ε.). Το ύψος της δικαιούμενης ποσότητας προσδιορίζεται με βάση τα στοιχεία καλλιέργειας και εκτροφής ζώων που δηλώνονται κάθε χρόνο στην Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (Ε.Α.Ε) και υποβάλλονται στον ΟΠΕΚΕΠΕ, όπου δημιουργείται σχετικό ηλεκτρονικό μητρώο των δικαιούχων και συναλλαγών. Η πρώτη υποβολή καθορίζεται με βάση την Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (Ε.Α.Ε) που θα υποβληθεί το 2025.
2. Με την κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, καθορίζονται οι δικαιούχοι, οι όροι και προϋποθέσεις για τη χορήγηση της Κάρτας Αγροτικού Πετρελαίου και τη δημιουργία του ενιαίου ηλεκτρονικού μητρώου και κάθε σχετικής λεπτομέρειας.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Διεπαγγελματικές, υποστήριξη του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτικών φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνησης της αγροτικής οικονομίας»
Θέμα: «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ»
Αιτιολογική Έκθεση
Προστασία αγροτικής περιουσίας
Προϋπόθεση για την οικονομική και κοινωνική επανένταξη του υπερχρεωμένου οφειλέτη είναι αυτή να παραμείνει παραγωγικός, δηλαδή δεν μπορεί να καλύπτει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης του ίδιου και της οικογένειάς του. Ωστόσο, υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία που, αν ρευστοποιηθούν, ουσιαστικά αποκλείουν τον οφειλέτη από την άσκηση του μοναδικού επαγγέλματος, που με βάση την πείρα και τα προσόντα του είναι σε θέση να ασκήσει.
Τέτοια περίπτωση είναι αυτή των αγροτών, γεωργών και κτηνοτρόφων. Η ρευστοποίηση της ακίνητης αγροτικής περιουσίας ουσιαστικά οδηγεί στην περιθωριοποίηση των οφειλετών, οι οποίοι δυσχερώς θα μπορούσαν να ενσωματωθούν σε άλλη αγορά εργασίας. Ως εκ τούτου είναι κρίσιμο, με βάση τους σκοπούς της πτώχευσης του φυσικού προσώπου, δεν υπάρχει δυνατότητα εξαίρεσης των περιουσιακών στοιχείων που εξασφαλίζουν τη συνέχιση της παραγωγικότητας και την εργασιακή υπόσταση των αγροτών. Άλλωστε, στις περισσότερες περιπτώσεις, η αναγκαστική ρευστοποίηση της αγροτικής περιουσίας, εν αντιθέσει και των ηθών που επικρατούν στις περιοχές, είναι εξαιρετικά δυσχερής και οδηγεί σε συγκρούσεις. Η δυνατότητα ρύθμισης με την αποπληρωμή ενός εύλογου για την εξαίρεση αυτή που διασφαλίζει τελικά και την καλύτερη ικανοποίηση των πιστών.
Ο υφιστάμενος πτωχευτικός νόμος, ο ν. 4738/2020, οδηγεί τον αγρότη στην περιθωριοποίηση καθώς εκείνος για το οποίο μόνο τελικά ενδιαφέρεται ο νόμος αυτός είναι η διασφάλιση και η επιχείρησή του χάριν της ικανοποίησης των πιστών όλης της ακίνητης περιουσίας του. Το δε συζητούμενο σχέδιο νόμου δεν εμπεριέχει καμία δέσμευση ως προς το ουσιαστικό περιεχόμενο των ρυθμίσεων. Όμως η στήριξη της υπαίθρου και η παροχή μιας ουσιαστικής δεύτερης ευκαιρίας δεν μπορούν να αποσυνδεθούν από την προστασία του αγροτικού επαγγέλματος και τους όρους άσκησής του. Η διαφύλαξη, άλλωστε, στοιχειωδών αξιοπρεπών συνθηκών διαβίωσης είναι βασική προϋπόθεση για τη διαμόρφωση ενός διαπραγματευτικού πλαισίου που θα προάγει βιώσιμες και ρεαλιστικές ρυθμίσεις.
Με το προτεινόμενο άρθρο προβλέπεται, λοιπόν, η δυνατότητα της αγροτιάς να ζητήσει την εξαίρεση από τη ρευστοποίηση της αγροτικής ακίνητης περιουσίας του ίδιου που του επιτρέπει να συνεχίσει να ασκεί το επάγγελμά του και να διαφυλάξει ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης για τον ίδιο και την οικογένειά του. Το δικαστήριο κρίνει, με βάση τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, την έκταση που θα μπορούσε να προσληφθεί η εξαίρεση ρευστών. Η διάσωση της αγροτικής περιουσίας συντελείται με την κατάθεση μέσα από μία μακροχρόνια ρύθμιση της αξίας της ρευστοποίησης των ακινήτων.
Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει, εξάλλου, ολοκληρωμένη πρόταση όσον αφορά την προστασία της κύριας κατοικίας. Σε κάθε περίπτωση η προστασία της αγροτικής περιουσίας δεν μπορεί να αφήσει έξω την κύρια κατοικία του αγρότη γύρω από την οποία οργανώνεται και περιστρέφεται η αγροτική του δραστηριότητα. Γι’ αυτό, ανεξαρτήτως της γενικότερης ρύθμισης που προτείνει το ΠΑΣΟΚ, η παρούσα τροπολογία εντάσσεται στην ίδια προστασία ειδικών και την κατοικία του αγρότη που βρίσκεται στον τόπο άσκησης της δραστηριότητάς του.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Άρθρο
Προστασία της αγροτικής περιουσίας
Μετά το άρθρο 92 του ν. 4738/2020 προστίθενται άρθρα 92 Α που έχει ως εξής:
1. Ο οφειλέτης, ο οποίος είναι αγρότης στο επάγγελμα, για τον οποίο υποβάλλεται αίτηση πτώχευσης, μπορεί να αιτηθεί να εξαιρεθεί από την εκποίηση, βεβαιωμένοι ή μη με εμπράγματη εξασφάλιση, αγροί, τους οποίους χρησιμοποιούν για την άσκηση του επαγγέλματός του και σε έκταση που επιτρέπει σε αυτόν, λαμβάνοντας υπόψη του το σύνολο των συμπτωμάτων του. δαπάνες διαβίωσης και τις δαπάνες που απορρέουν από τον παρόντα νόμο. Η εξαιρετέα έκταση των αγρών καθορίζεται από το δικαστήριο αφού εξετάζεται οι ιδιαίτερες συνθήκες καλλιέργειας και αποδοτικότητας γεωγραφικής περιοχής.
2. Στην περίπτωση της προηγούμενης παραγράφου το δικαστήριο ρυθμίζει την ικανοποίηση των πιστωτών μέχρι το συνολικό ποσό που ανέρχεται στο ύψος της αξίας της ρευστοποίησης των αγρών σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης. Η περίοδος της ρύθμισης της αποπληρωμής του παρόντος άρθρου καθορίζεται αφού το συμφέρον της συνολικής ηλικίας της οφειλής, η οικονομική δυνατότητα και η του οφειλέτη, καθώς και τα εύλογα των πιστωτών, μπορεί όμως να φθάσει έως τα τριάντα πέντε (35) έτη. Το επιτόκιο της ρύθμισης ορίζεται σταθερό σε μία και ήμισυ (1,50) ποσοστιαία μονάδα.
3. Με τους όρους των προηγούμενων παραγράφων εξαιρείται από τη ρευστοποίηση και η κατοικία του οφειλέτη που βρίσκεται στον τόπο άσκησης της αγροτικής του δραστηριότητας και εφόσον η αξία της κατοικίας δεν υπερβαίνει τα όρια ακίνητης περιουσίας που ορίζονται για τους ευάλωτους οφειλέτες, προσαυξημένα κατά σαράντα τοις εκατό (40%).