Ομιλία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην Ημερίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με θέμα «Εισαγωγή της Θεματικής Ενότητας: Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στα Δημοτικά σχολεία της Χώρας» στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάστηκε η ηλεκτρονικής πλατφόρμας «e- drive Academy» – e-drive.yme gov.gr
Καλημέρα σας και καλή χρονιά.
Αγαπητό προεδρείο, κύριοι Γενικοί, κύριοι βουλευτές, αγαπητές φίλες και φίλοι, κυρίες και κύριοι, η σημερινή εκδήλωση αφορά την εισαγωγή του μαθήματος Kυκλοφοριακής Aγωγής και Oδικής Aσφάλειας στα δημοτικά σχολεία της χώρας μας, επιτέλους, μετά από πολλές δεκαετίες και μετά από πολύ θλιβερές καταστάσεις όλα αυτά τα χρόνια σε σχέση με τους συμπολίτες μας.
Αυτό αποτελεί και την απόδειξη ότι τόσο η κυβέρνηση, όσο και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κυρίως πιστεύω η ελληνική κοινωνία, δίνει ύψιστη προτεραιότητα και στην οδική ασφάλεια και στην κυκλοφοριακή αγωγή.
Θα πρότεινα, αν το υιοθετεί και η Υπηρεσία του Υπουργείου Μεταφορών, να αλλάξουμε λίγο τον τίτλο, επειδή το Κυκλοφοριακή Αγωγή είναι κάτι σαν την Αγωγή του Πολίτη που είχε στο πρόγραμμα σπουδών του στο δημοτικό σχολείο ο κ. Παρίσης και ο κ. Παπαγιαννίδης ως… νέοι άνθρωποι, να το κάνουμε Κυκλοφοριακή Παιδεία. Δηλαδή τη συμπεριφορά μας στο δημόσιο χώρο, κάτι
που βοηθάει στο να αλλάξουμε γενικότερα τον κώδικα κοινωνικών αξιών της πολιτείας και των πολιτών μας.
Ένας από τους κύριους στόχους των μεταφορών και της κινητικότητας παγκοσμίως είναι η μείωση, η εξάλειψη ει δυνατόν, των θανατηφόρων ατυχημάτων και των ατυχημάτων που έχουν πολύ μεγάλες συνέπειες στην υγεία των πολιτών.
Αυτοί είναι και οι στόχοι που βγήκαν και από τη Σύνοδο των Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Είναι γεγονός, ότι η χώρα μας, 10ετίες τώρα, παρουσιάζει θλιβερές στατιστικές όσον αφορά τα τροχαία ατυχήματα.
Το πρώτο βήμα προς τους στόχους που ανέφερα, έγινε με την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων που κατασκευάστηκαν με υψηλές προδιαγραφές και είναι όλες συμβατές με τα μέτρα ασφαλείας και τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Πρώτη φορά τον τελευταίο χρόνο στις μεγάλες εξόδους που έχουμε από τα αστικά κέντρα, δεν έχουμε ούτε ένα νεκρό στις εθνικές οδούς. Η προσπάθεια αυτή σε σχέση με τις υποδομές συνεχίζεται. Συνεχίζεται ώστε να ολοκληρωθούν, να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για να κατασκευαστεί, τόσο το κομμάτι του αυτοκινητόδρομου από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο και στη συνέχεια μέχρι την Καλαμάτα.
Άμεσα να συμβασιοποιηθούν οι επτά διαγωνιστικές διαδικασίες που έχουν ολοκληρωθεί, συν την όγδοη. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, που είναι επίσης ένας αυτοκινητόδρομος με πολλά θανατηφόρα ατυχήματα. Η Παράκαμψη της Χαλκίδας, η ολοκλήρωση του Ε65. Αυτά είναι υποδομές που δεν ήταν σχεδιασμένο να γίνουν. Θα γίνουν τις επόμενες ημέρες, ή το επόμενο δίμηνο, για να μπορέσουμε να φύγουμε από αυτή την κατάσταση που έχουμε σε σχέση με τις υποδομές της χώρας.
Δεν μπορώ να μην επαινέσω τις προσπάθειες και του Υπουργείου Οικονομίας που διασφάλισε 250 εκατομμύρια ευρώ για να βελτιώσουμε συγκεκριμένα σημεία σε όλη τη χώρα, για να βελτιώσουμε την οδική ασφάλεια. Είναι ένα πρόγραμμα που θα τρέξει το Υπουργείο Υποδομών μαζί με την Εγνατία Οδός Α.Ε.
Όπως δεν μπορώ να μην πω, για τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, που έχουμε εντάξει στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και αφορούν τα έργα οδικής ασφάλειας που άμεσα θα βγούνε οι διαγωνισμοί από το Υπουργείο. Επειδή βλέπω και το Σωκράτη Βαρδάκη εδώ, -με πρώτα και κύρια τα σημεία που αφορούν το οδικό δίκτυο της Κρήτης- όπου πρόσφατα είχαμε και ένα πολύνεκρο ατύχημα.
Είναι γεγονός, ότι οι στατιστικές καταγράφουν μειώσεις των οδικών τροχαίων ατυχημάτων τον τελευταίο χρόνο. Ωστόσο για να πετύχουμε τον τελικό μας στόχο, να μη χάνεται καμία ζωή στην άσφαλτο, να μη χάνεται η υγεία των συμπολιτών μας, είναι πολλά αυτά που πρέπει ακόμα να κάνουμε.
Γνωρίζοντας ότι η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σε θέματα που σχετίζονται με την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων, την ανάπτυξη της κυκλοφοριακής συνείδησης, είναι προτεραιότητα για την ελληνική εκπαίδευση. Ολοκληρώσαμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα E- Drive Academy, που απευθύνεται σε κάθε ηλικία και κατηγορία πολιτών από τους μαθητές, τους δασκάλους, τους γονείς, τους οδηγούς, τους εκπαιδευτές οδήγησης, μέχρι και τους επαγγελματίες οδηγούς.
Για να ενισχύσουμε τις προσπάθειες και τις δράσεις των φορέων, των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, των δήμων, των σωματείων σε όλη τη χώρα, παρέχουμε τα εργαλεία στο πλαίσιο μιας καθολικής συστηματικής και συντονισμένης προσπάθειας, εκ μέρους της πολιτείας, εκπαίδευσης του μαθητικού πληθυσμού στα θέματα οδικής ασφάλειας.
Γι’ αυτό και για πρώτη φορά φέτος σε αγαστή και πρωτόγνωρη συνεργασία του Υπουργείου με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ενσωματώνεται στο πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων το μάθημα της Oδικής Aσφάλειας.
Έτσι τα παιδιά μας από μικρή ηλικία θα μαθαίνουν στο σχολείο για τη σημασία της οδικής ασφάλειας και της οδηγικής συμπεριφοράς μέσω μιας σύγχρονης ηλεκτρονικής και εκπαιδευτικής πλατφόρμας και με την καθοδήγηση καταρτισμένων δασκάλων.
Έχει ήδη συγκροτηθεί ομάδα εργασίας από στελέχη του Υπουργείου μας με εμπειρία και γνώση τόσο του αντικειμένου της κυκλοφοριακής αγωγής, όσο και ειδικότερα του έργου E-Drive, με άμεσο στόχο την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του σε 100 σχολεία στην Αττική -και βέβαια θα γίνει προσπάθεια για την υπόλοιπη χώρα-, για το τρίτο τρίμηνο αυτού του σχολικού έτους και με επόμενο στόχο, την εφαρμογή του σε όλα τα σχολεία της χώρας μας την επόμενη χρονιά.
Όραμά μας, είναι, το πρόγραμμα αυτό σε συνδυασμό με μελλοντικές δράσεις που σχεδιάζει το Υπουργείο μας να οδηγήσει τα παιδιά στην εξέλιξή τους σε ώριμους και υπεύθυνους χρήστες των οδικών υποδομών, των μεταφορικών υποδομών με την ελπίδα, ότι τα παιδιά μας αφού εκπαιδευτούν, θα εκπαιδεύσουν και εμάς. Και οι προσπάθειές μας συνεχίζονται. Γι’ αυτό και σημαντικό μέρος του σχεδίου Νόμου των Μεταφορών που θα τεθεί την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή, – περιμένουμε την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, – προωθεί την οδική ασφάλεια.
Αυτό θα επιτευχθεί άμεσα με τη νέα φιλοσοφία του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπου οι παραβάσεις του ΚΟΚ δεν θα αποτελούν πια μέσο είσπραξης προστίμων, αλλά πρόληψης, καλλιέργειας οδικής παιδείας και ευσυνειδησίας.
Θα ήθελα να πω ότι η κακή συμπεριφορά μας στο δρόμο, ή η συμπεριφορά μας στο δημόσιο χώρο γενικότερα, σχετίζεται με τον πολιτισμό μας. Το γεγονός ότι το άγχος της καθημερινότητας, του μεροκάματου, ή του εφησυχασμού που έχουμε πολλές φορές, να παρκάρουμε π.χ. σε μια ράμπα αναπήρων, κοστίζει τη βιωσιμότητα των συμπολιτών μας, σε άτομα με ειδική αναπηρία.
Δεν είναι θέμα προστίμων, όταν πετάμε ένα αναμμένο τσιγάρο από το παράθυρο, ή έχουμε μια άλλη συμπεριφορά με το κινητό τηλέφωνο, όλοι μας, κάτι που μπορεί να κοστίσει την υγεία, ή και τη ζωή ενός συμπολίτη μας. Πρέπει να πάμε σε μια άλλη λογική στο πώς συμπεριφερόμαστε στο δημόσιο χώρο. Πρέπει να πάμε σε μια άλλη λογική, στο να προτάξουμε την οδική ασφάλεια, την παιδεία, τον πολιτισμό μας στο δημόσιο χώρο και να μην προτάσσουμε άλλα πράγματα.
Να πω κάτι χαρακτηριστικό γιατί βλέπω και το Διευθυντή της Τροχαίας εδώ, κάναμε μια προσπάθεια να βγάλουμε από το παράπλευρο δίκτυο και από τους οικισμούς, τα βαριά οχήματα που είναι η απόδειξη ότι δεν μπορεί για να μην πληρώνουν κάποιοι διόδια να σκοτώνονται συμπολίτες μας μέσα στους οικισμούς που διέρχονται τα βαριά οχήματα. Και τα μικρά επιβατικά να πηγαίνουν μέσα από τις εθνικές οδούς.
Και θα είμαστε ανυποχώρητοι και σε αυτό, αλλά και σε κάθε είδους τέτοια λογική. Το επόμενο βήμα είναι η ομαδοποίηση από τις αρμόδιες επιτροπές των παραβάσεων με βάση την επικινδυνότητά τους, τη συχνότητα πρόκλησης ατυχημάτων, αλλά και την αντικοινωνική συμπεριφορά των οδηγών και έχουμε παράλληλο στόχο την ενθάρρυνση των πολιτών να έχουν μεγαλύτερη επίγνωση των συνεπειών της συμπεριφοράς τους στο δρόμο σε σχέση με την οδική ασφάλεια.
Θέλουμε να δεσμευτούμε, ότι πολύ σύντομα ένα νέο σχέδιο νόμου που βρίσκεται ήδη σε επεξεργασία, έχει αντικείμενο τη μεταρρύθμιση τόσο της εκπαίδευσης, όσο και του συστήματος εξετάσεων για την απόκτηση αδειών οδήγησης.
Είναι κρίσιμη πια η ανάγκη εκσυγχρονισμού των διαδικασιών απόκτησης των διπλωμάτων ως προς την εκπαίδευση, αλλά και ως προς τη διαφάνεια των εξετάσεων. Δεν είναι η στιγμή να το συζητήσουμε, αλλά είναι πλέον κοινά γνωστό τι γίνεται και είναι και αναγκαιότητα.
Στόχος μας είναι η αρμονική συνύπαρξη όλων μας στο δημόσιο χώρο, στις οδικές υποδομές, ο σεβασμός του καθενός από εμάς στον άλλον. Αρωγοί στις προσπάθειές μας θεσμικά είναι το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας στο οποίο αναλαμβάνει Πρόεδρος η Μαρίνα Χρυσοβελώνη την οποία θέλω να ευχαριστήσω και για τη συνεργασία που είχαμε όταν ήταν Υφυπουργός και για τη συνεργασία που θα έχουμε στο μέλλον.
Έγινε μια προσπάθεια να συγκροτηθεί νέα Επιτροπή και να είναι πιο ευέλικτη και θεσμική. Να μην έχει 95 μέλη για να μη συνεδριάσει… ποτέ, να περιοριστούν και να μην είναι επαγγελματίες προγραμμάτων, αλλά να είναι αυτοί που πραγματικά μπορούν να διαμορφώσουν κοινωνική συνείδηση σε θέματα οδικής ασφάλειας.
Αν έχουν γίνει κάποιες παραλείψεις, σίγουρα θα έχουν γίνει, θα βρείτε την κυρία Χρυσοβελώνη για να συμπληρωθούν. Και βέβαια η μόνιμη Διακομματική Ειδική Επιτροπή της Βουλής για την Οδική Ασφάλεια, καθώς και όλοι εσείς, τα Ινστιτούτα, οι Πρωτοβουλίες, οι Σύλλογοι, οι Επιστήμονες που βρίσκεστε μαζί μας σήμερα, για να αναλάβουν δράσεις που θα συμβάλλουν στη βελτίωση και της οδικής ασφάλειας και του πολιτισμού μας και ενός νέου κώδικα κοινωνικών αξιών που πρέπει να συμφωνήσουμε.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η οδική ασφάλεια, αλλά και ο πολιτισμός μας είναι υπόθεση όλων μας. Του καθενός ξεχωριστά.
Σας ευχαριστώ πολύ και καλή συνέχεια σε αυτή την προσπάθεια
ΔΤ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ