Ρυθµίσεις σε φορείς ασφαλιστικούς

Ρυθµίσεις σε φορείς ασφαλιστικούς

 

Με το νόµο 4321/2015 τέθηκαν σε εφαρµογή δύο ρυθµίσεις.
Η
πρώτη αφορά τα χρέη προς το δηµόσιο και η δεύτερη τα χρέη προς τα ασφαλιστικά
ταµεία.
Οι ρυθµίσεις αυτές παρόλο που παρουσιάζουν πολλά κοινά σηµεία
µεταξύ τους κρίνεται ότι η ανάλυσή τους πρέπει να γίνει ξεχωριστά.
Για την
ρύθµιση που αφορά τα χρέη προς το δηµόσιο έγινε ανάλυση στο προηγούµενο
άρθρο.
 Είχα υποσχεθεί επίσης ότι σε περίπτωση που θα δινόταν παράταση στην
ρύθµιση των ασφαλιστικών ταµείων πράγµα το οποίο έγινε και η καταληκτική
ηµεροµηνία για την πραγµατοποίηση της ρύθµισης αυτής είναι πλέον 2η Ιουνίου
2015 θα έκανα ανάλυση της ρύθµισης αυτής στο τρέχον άρθρο.

Πάµε να δούµε
αναλυτικότερα λοιπόν την ρύθµιση αυτή.

 ΡΥΘΜΙΣΗ Ν. 4321/2015 Στο άρθρο 28 του
νόµου 4321/2015 αναφέρονται οι προυποθέσεις, τα χαρακτηριστικά και γενικότερα λεπτοµέρειες που αφορούν την συγκεκριµένη ρύθµιση.
Συγκεκριµένα το
σύνολο των ασφαλιστικών οφειλών προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, πλην ΝΑΤ,
υπάγεται σε ρύθµιση, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη.
Η αίτηση για υπαγωγή προς
τον οικείο φορέα ασφάλισης, υποβάλλεται µέχρι τις 02.6.2015.
Στην παρούσα
ρύθµιση δύναται να υπαχθούν µετά από αίτησή τους, οφειλέτες που έχουν ήδη
υπαχθεί σε υφιστάµενες ρυθµίσεις.
Σε περίπτωση µετάπτωσης από υφιστάµενη
ρύθµιση στην παρούσα, για τον υπολογισµό του αριθµού των δόσεων της ρύθµισης
του παρόντος νόµου συνυπολογίζεται το πλήθος των δόσεων που έχει ήδη καταβληθεί
στην προϋφιστάµενη ρύθµιση.
Σε αρκετούς ασφαλιστικούς φορείς όπως π.χ. το ΙΚΑ
και ο Ο.Α.Ε.Ε. η αίτηση δύναται να γίνει και ηλεκτρονικά.
Προϋπόθεση για την
υπαγωγή στην παρούσα ρύθµιση είναι η καταβολή των τρεχουσών εισφορών από την
1.4.2015 και εφεξής.
Το ρυθµιζόµενο ποσό διακανονίζεται µέχρι και σε 100
µηνιαίες δόσεις.
Σε κάθε περίπτωση το ελάχιστο ποσό της µηνιαίας δόσης για τις
ρυθµιζόµενες ασφαλιστικές οφειλές, δεν µπορεί να είναι χαµηλότερο των 50
ευρώ.

Η κύρια οφειλή και οι προσαυξήσεις που υπάγονται στην ρύθµιση
κεφαλαιοποιούνται τον, προ- ηγούµενο µήνα της ρύθµισης.
 Όταν το ύψος της κύριας
οφειλής είναι άνω των 5.000 ευρώ, αυτή προσαυξάνεται εφεξής µε 0,25 % µηνιαίως,
χωρίς οποιαδήποτε άλλη προσαύξηση, επιβάρυνση ή ποινή.
Για ύψος κύριας οφειλής
έως 5.000 ευρώ δεν επιβάλλεται µηνιαία προσαύξηση.
Στους οφειλέτες που
υπάγονται στην παρούσα ρύθµιση χορηγείται έκπτωση επί των προσαυξήσεων και
πρόσθετων τελών, εξαιρουµένων των αυτοτελών προστίµων, ως ακολούθως:
 i. Εφάπαξ
καταβολή οφειλής, έκπτωση 100%.
 ii. Ρύθµιση έως 36 δόσεις, έκπτωση 80%.
iii.
Ρύθµιση από 37 έως 50 δόσεις, έκπτωση 70%.
iv. Ρύθµιση από 51 έως 72 δόσεις,
έκπτωση 60%.
 v. Ρύθµιση από 73 έως 100 δόσεις, έκπτωση 50%.

Η πρώτη δόση
καταβάλλεται µε την επίδοση της απόφασης υπαγωγής στον οφειλέτη. Στις περιπτώσεις που η αίτηση υπαγωγής γίνεται ηλεκτρονικά η πρώτη δόση καταβάλλεται
εντός ολίγων εργασίµων ηµερών (εν προκειµένου για το ΙΚΑ και τον ΟΑΕΕ δίνεται
περιθώριο πέντε εργασίµων ηµερών).
 Οι επόµενες δόσεις καταβάλλονται έως την
τελευταία εργάσιµη ηµέρα του εποµένου από την υποβολή της αίτησης µήνα.

Οφειλέτες που έχουν υπαχθεί στον προσωρινό διακανονισµό του νόµου 3943/2011
τηρούν τους όρους αυτού, και εφόσον το υπόλοιπο ύψος της οφειλής τους είναι άνω
των 15.000 ευρώ, εντάσσονται αυτοδίκαια για το υπόλοιπο της οφειλής στην
παρούσα ρύθµιση σε 100 δόσεις, εκτός αν µε αίτησή τους που υποβάλλεται µέχρι
02.06.2015 ζητήσουν την υπαγωγή σε µικρότερο αριθµό δόσεων.
 Η αίτηση της
παρούσας ρύθµισης υποβάλλεται άπαξ.

 Η ρύθµιση χάνεται όταν:
α. υπάρξει
καθυστέρηση πέραν του ενός µηνός, µίας δόσης της ρύθµισης ανά 12µηνο προγράµµατος ρύθµισης,
 β. δεν καταβάλλονται οι τρέχουσες εισφορές.

Όσον αφορά τους
οφειλέτες του Ο.Α.Ε.Ε. και του Ε.Τ.Α.Α. η ρύθµιση χάνεται όταν:

 α. υπάρξει
καθυστέρηση πέραν του ενός µηνός, τριών δόσεων της ρύθµισης ανά δωδεκάµηνο
προγράµµατος ρύθµισης. Οι πέραν της µίας δόσης καθυστερούµενες δόσεις της
ρύθµισης προσαυξάνονται µε επιπλέον επιτόκιο 0,25% µηνιαίως
 β. δεν
καταβάλλονται οι τρέχουσες εισφορές.

Η απώλεια της ρύθµισης:
α) συνεπάγεται την
απώλεια των ευεργετηµάτων της ρύθµισης για το σύνολο της οφειλής,
 β) καθιστά
ως απαιτητό το σύνολο του υπολοίπου της οφειλής και των προηγούµενων προσαυξήσεων και τόκων,
γ) έχει ως αποτέλεσµα την επιδίωξη της είσπραξής του
συνόλου του υπολοίπου της οφειλής µε όλα τα προβλεπόµενα, από την ισχύουσα νοµοθεσία, µέτρα.

Κατά τη διάρκεια της ρύθµισης και εφόσον τηρούνται οι όροι
αυτής και καταβάλλονται οι τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές:
α. Χορηγείται
στους υπόχρεους µηνιαίο πιστοποιητικό οφειλής, στο οποίο πιστοποιείται και το
υπολειπόµενο ποσό οφειλής και το οποίο επέχει θέση αποδεικτικού ασφαλιστικής
ενηµερότητας.
 β. Αναστέλλεται η ποινική δίωξη σε βάρος των υπευθύνων κατά τις
διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 1 του α.ν. 86/1967, όπως ισχύει
σήµερα και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε ή εφόσον άρχισε η
εκτέλεσή της, διακόπτεται.
γ. Αναστέλλεται η συνέχιση της διαδικασίας της
αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων εφόσον έχει πληρωθεί η πρώτη
δόση. Αν ο οφειλέτης απωλέσει το ευεργέτηµα της ρύθµισης, τα µέτρα που έχουν
ανασταλεί συνεχίζονται.
 δ. Αναστέλλεται ο χρόνος παραγραφής των οφειλών,
σύµφωνα µε τα οριζόµενα στις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 2 του ν.
2556/1997.
Στην περίπτωση που ο οφειλέτης επιλέξει σε οποιοδήποτε στάδιο της
ρύθµισης την εφάπαξ εξόφληση του υπολοίπου αριθµού των δόσεων των ρυθµισµένων
οφειλών ή τη µετάπτωση σε µικρότερο αριθµό δόσεων, τυγχάνει απαλλαγής επί του
εναποµείναντος ποσού των προσαυξήσεων και πρόσθετων τελών, σε ποσοστό ίσο µε
αυτό που αντιστοιχεί στον αριθµό των µηνιαίων δό- σεων που τελικά διαµορφώνεται.
Αυτά για τις ρυθµίσεις. Πριν την θέσπιση του νόµου 4321/2015 το ύψος των
ληξιπροθέσµων οφειλών είτε αναφερόµαστε στο δηµόσιο είτε στους ασφαλιστικούς
φορείς είχε φτάσει σε δυ- σθεώρητα επίπεδα. Οι λόγοι που οδηγηθήκαµε σε αυτό το
αποτέλεσµα ήταν πάρα πολλοί. Ένας εξ αυτών είναι ότι οι προηγούµενες ρυθµίσεις
παρουσίαζαν µία δυσκαµψία και δεν ήταν τόσο «προσιτές» για τους οφειλέτες.
 Για την παρούσα πάντως ρύθµιση έχουν καλλιεργηθεί πολλές προσδοκίες από τους
αρµόδιους υπουργούς και τα επιτελεία τους είτε µε δηλώσεις είτε µε δελτία
τύπου.
Για να δούµε.
 Η ευχή πάντως όλων µας είναι πραγµατικά να αποδώσουν τα
µέτρα αυτά και µέσω των ρυθµίσεων αυτών να µπορέσουν να «ανασάνουν» πλέον οι
οφειλέτες και να εισρεύσουν επιτέλους χρήµατα στα ταµεία του δηµοσίου και των
ασφαλιστικών οργανισµών.
Ασφαλή πάντως συµπεράσµατα θα είµαστε σε θέση να
εξαγάγουµε µετά το πέρας των ρυθµίσεων.

 

Γράφει ο ΘΟ∆ΩΡΗΣ ∆. ΚΑΒΟΥΚΗΣ, Οικονοµολόγος Φοροτεχνικός

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή