Και η παιδεία σε κρίση

ΠΑΛΜΟΓΡΑΦΟΣ
Και η παιδεία σε κρίση

Πριν από λίγες μέρες είδε το φως της δημοσιότητας χωρίς να πάρει ιδιαίτερες διαστάσεις μια έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, η οποία δείχνει ότι η Ελλάδα των μνημονίων βρίσκεται μπροστά στην καταστροφή και στο χώρο της εκπαίδευσης.  Η ΓΣΕΕ μέσα από την εκτενή συγκριτική έρευνα των 500 σελίδων την οποία διενήργησε το ΚΑΝΕΠ (Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής) καταλήγει στο συμπέρασμα ότι βρισκόμαστε προ των πυλών  μιας πανεθνικής εκπαιδευτικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό  προηγούμενο.

Αυτό προκύπτει μέσα από δεκάδες συγκριτικούς πίνακες μεταξύ των 28 χωρων μελών της Ε.Ε. που αρχίζουν από ποσοστά εγκατάλειψης σχολείων, επιδόσεις στα μαθήματα και φτάνουν έως τη θέρμανση χώρων, τις δαπάνες του κράτους, τις ελλείψεις εκπαιδευτικών και άλλα.
Πιο συγκεκριμένα η έρευνα αναφέρει ότι η δημόσια δαπάνη για την εκπαίδευση στην Ελλάδα αντιστοιχεί στο 3,2% του ΑΕΠ ενώ στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. τα κονδύλια για την παιδεία είναι πολύ πιο πάνω. Η Εσθονία π.χ. διαθέτει το 6,47% του ΑΕΠ, η Φινλανδία το 6,4%, η Ισπανία το 5,55%, η Ολλανδία το 5,54% και η Πολωνία το 5,26%.
Το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στην προσχολική εκπαίδευση οι υποδομές της οπίας δεν καλύπτουν το σύνολο των αναγκών. Επίσης, στο σύνολο των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζονται σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις τόσο στις φυσικές υποδομές (κτίρια) όσο και στις υποστηρικτικές υποδομές (εργαστήρια) και στους εκπαιδευτικούς πόρους. Συνάρτηση της υποχρηματοδότησης και των αναποτελεσματικών προγραμμάτων σπουδών είναι οι χαμηλές επιδόσεις της χώρας μας στα εκπαιδευτικά αποτέλεσματα. Οι μαθητές των ελληνικών σχολείων καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις στην επίδοση στα βασικά γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, γλώσσα, φυσικές επιστήμες) κι αυτό παρότι οι Έλληνες μαθητές δαπανούν περισσότερο εξωσχολικό χρόνο από τους Ευρωπαίους συμμαθητές τους για να παρακολουθήσουν ενισχυτικά μαθήματα και φροντιστήρια.
Στην επίδοση στα μαθηματικά η Ελλάδα έρχεται 24η μεταξύ των 28 χωρών της Ε.Ε. Στις πρώτες θέσεις είναι η Ολλανδία, Εσθονία, Φινλανδία, Πολωνία, Βέλγιο, Γερμανία.
Στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένου, η χώρα μας βρίσκεται στην 23η θέση με πρώτες τις Φινλανδία, Ιρλανδία, Πολωνία, Εσθονία, Ολλανδία, Βέλγιο.
Στην πρώτη θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. στις φυσικές επιστήμες βρίσκεται η Φινλανδία και ακολουθούν οι Εσθονία, Πολωνία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιρλανδία και η Ελλάδα καταλαμβάνει την 24η θέση.
Στην προσχολική εκπαίδευση και στο ποσοστό των νηπίων που πανε νηπιαγωγείο, η χώρα μας έρχεται 25η μεταξύ των 28 χωρών της Ε.Ε. με ποσοστό 67,2%. Στις πρώτες θέσεις είναι οι Γαλλία, Ιταλία, Βέλγιο και Ισπανία με 100% και ακολουθούν οι Μάλτα 98,7% και Δανία με 94,7%.
Μιας και βρισκόμαστε στην εποχή της τεχνολογίας και της πληροφορικής, θα σας πω ότι σύμφωνα με την έρευνα ηλεκτρονικοί υπολογιστές στο σχολείο ανά μαθητή στην Ελλάδα είναι στο 0,24% με πρώτη την Εσθονία με 0,69%, Ολλανδία 0,68% και Ισπανία 0,67%.
«Η όξυνση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων σε συνδυασμό με την ασφυκτική πολιτική της λιτότητας που επιφέρει συρρίκωνση της επένδυσης στην παιδεία, θα δημιουργήσουν ένα στρατό χιλιάδων νέων χωρίς επαρκή εκπαίδευση και κατάρτιση με χαμηλές δυνατότητες ανταγωνισμού των Ευρωπαίων συνομηλικών τους, σε ένα ολοένα και πιο απαιτητικό πλαίσιο στην απασχόληση. Επιπλέον θα σπρώξουν σημαντικό τμήμα της νέας γενιάς στο κοινωνικό και οικονομικό περιθώριο με αποτέλεσμα την αύξηση της κοινωνικής παθογένειας και παραβατικότητας. Το ζήτημα είναι βαθύτατα πολιτικό. Για δεκαετίες η εκπαίδευση προχωρά χωρίς στρατηγικό σχειδασμό, επάρκεια πόρων και αίθσηση του μέτρου» τονίζουν οι ερευνητές του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ.
Ακούει κανείς;

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή