Λένα Πλάτωνος”:Ο Χατζιδάκις µε χαρακτήριζε ως ριζοσπαστική και συνεχίστριά του.”Η γνώστη μουσικός αποκλειστικά στον Παλμό

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Λένα Πλάτωνος”:Ο Χατζιδάκις µε χαρακτήριζε ως ριζοσπαστική και συνεχίστριά του.”Η γνώστη μουσικός αποκλειστικά στον Παλμό

ΤΟ
ΖΗΤΗΣΑΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ!ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΣΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ
ΜΑΙΡΗ ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ -ΓΚΙΩΝΗ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
“ΠΑΛΜΟΣ”.ΣΕΙΡΑ ΕΧΕΙ Η 
ΛΕΝΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ, Μουσικός 

ΛΕΝΑ
ΠΛΑΤΩΝΟΣ, Μουσικός
 

«Αγαπηµένος
µου προορισµός είναι … το ταξίδι!»

 

 

Η Λένα
Πλάτωνος είναι µουσικός, πιανίστρια και συνθέτρια ηλεκτρονικής και έντεχνης µο
σικής. Πρωταγωνίστησε στην ηλεκτρονική σκηνή της δεκαετίας του ‘80, ενώ το έργο
της αποτέλεσε έµπνευση για έλληνες µουσικούς της electronica τις επόµενες
δεκαετίες. Γεννήθηκε στις 21 Οκτωβρίου του 1951 στο Ηράκλειο Κρήτης, µεγάλωσε
όµως στην Αθήνα. Ο πατέρας της, Γεώργιος Πλάτων, ήταν γνωστός συνθέτης και
πρώτος πιανίστας στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Η Λένα ξεκίνησε να παίζει πιάνο
περίπου δυο ετών, και στη συνέχεια πήρε µαθήµατα από τον πατέρα της. Σπούδασε
στο Ωδείο Αθηνών µε την καθοδήγηση της Φοίβης Βάλληνδα και της Μαρίκας
Παπαϊωάννου, και έγινε επαγγελµατίας πιανίστα πριν κλείσει τα δεκαοκτώ, ενώ
κέρδισε το 1963 το Α’ Βραβείο του ∆ιαγωνισµού Καίτης Παπαϊωάννου.


 Έφυγε µε υποτροφία για σπουδές στο εξωτερικό,
πρώτα στην Ακαδηµία της Βιέννης και έπειτα στο Βερολίνο, όπου ήρθε σε επαφή µε
τη ροκ, τη τζαζ και την ανατολική µουσική. Γύρισε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια
της δικτατορίας και συνεργάστηκε µε τον Ηρακλή Τριανταφυλλίδη και το συγκρότηµά
του DNA, για να ξαναφύγει το 1975 στο Βερολίνο και να επιστρέψει οριστικά το
1978. Μαζί µε τον τότε σύζυγό της, τον συνθέτη ∆ηµήτρη Μαραγκόπουλο, άρχισε να
συνεργά- ζεται µε το Τρίτο Πρόγραµµα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, όπου και
γνωρίστηκε µε το Μάνο Χα- τζιδάκι, που ήταν τότε διευθυντής στο Τρίτο. Με τον
Χατζιδάκι ανέπτυξε µια πολύχρονη επαγγελµατική αλλά και φιλική σχέση.
Συµµετείχε στην παραγωγή της εκποµπής
«Εδώ Λιλιπούπολη», γράφοντας στίχους
και µουσική· δικές της συνθέσεις είναι ορισµένα από τα πιο γνωστά τραγούδια της
εκποµπής, όπως τα Ρόζα-Ροζαλία και Ο Χορός των Μπιζελιών. ο ντεµπούτο της στη
δισκογραφία έγινε µε το δίσκο Σαµποτάζ του 1981. Από τότε µέχρι και σήµερα έχει
συνεργαστεί µε γνωστούς Έλληνες τραγουδιστές και συνθέτες και έχει πλούσια
δισκογραφία (Μάσκες Ηλίου, 1984, Γκά- λοπ, 1985, Λεπιδόπτερα, 1986). Ενδιάµεσα
µε τους παραπάνω, κυ- κλοφόρησε ο δίσκος Η Ηχώ και τα Λάθη της µε παιδικά τραγούδια
σε στίχους του Τζιάνι Ροντάρι, ενώ το 1986 η Πλάτωνος συνεργάστηκε µε τους
έτερους πρωτοπόρους της ηλεκτρονικής µουσικής στην Ελλάδα Μιχάλη Γρηγορίου και
Βαγγέλη Κα- τσούλη στο έργο Μουσική για πλή- κτρα. Το 1989 κυκλοφόρησε η
παιδική όπερα Το Αηδόνι του Αυτο- κράτορα, βασισµένη στο οµώνυµο παραµύθι του
Άντερσεν, και δισκο- γραφικά η δεκαετία του ’80 έκλεισε µε δυο ακόµα δίσκους
χαµηλότερων τόνων και σκοτεινού ύφους, Το Σπά- σιµο των Πάγων µε το Γιάννη
Παλα- µίδα το 1989, βασισµένο περισσότερο στο πιάνο και τα φυ- σικά όργανα, και
Μη µου τους Κύ- κλους Τάρατε το 1991. Το 1990 η Πλάτωνος συνεργάστηκε µε το
∆ιο- νύση Σαββόπουλο σε ζωντανές εµ- φανίσεις και στο δίσκο του Ανα- δροµή
’63-’89 και το 1991 µε τη ∆ή- µητρα Γαλάνη για τους Μύθους της Ευρώπης όπου
έκανε την ενορχή- στρωση σε τραγούδια Λένον, Βάιλ και άλλων. Μετά από µια
περίοδο αποχής από τη δισκογραφία και σταδιακής απο- µάκρυνσης και από τη
δηµοσιότητα, η Λένα Πλάτωνος επέστρεψε το 1997 µε τις Αναπνοές σε συνεργασία 16
Σ Υ Ν Ε Ν Τ Ε Υ Ξ Η Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016 «Αγαπηµένος µου προορισµός
είναι … το ταξίδι!» ΛΕΝΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ, Μουσικός ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΜΑΙΡΗ ΓΚΙΩΝΗ –
ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ Τ Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016 Σ Υ Ν Ε Ν Τ Ε Υ Ξ Η 17 µε τη Σαβίνα
Γιαννάτου, δίσκο µε ερωτικά τραγούδια χαµηλών τόνων και ενορχηστρώσεις που
πλησιάζουν το έντεχνο και τη τζαζ παρά την ηλε- κτρονική µουσική. Τον ίδιο
χρόνο κυ- κλοφόρησε η συλλογή Το Μίξερ της Λένας Πλάτωνος µε διασκευές τρα-
γουδιών της από γνωστούς καλλιτέ- χνες της ελληνικής ηλεκτρονικής σκηνής (Coti K,
Κωνσταντίνος Βήτα, Μιχάλης ∆έλτα, ΙΟΝ κ.α.), που γνώ- ριζε τότε ιδιαίτερη
άνθιση. Το 2000 κυκλοφόρησε το δίσκο Η Τρίτη Πόρτα µε µελοποιηµένα ποιήµατα του
Θόδωρου Ποάλα που τραγού- δησε η Μαρία Φαραντούρη. Το Μάρτη του 2003 παρουσίασε
συνολικά το έργο της σε εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για την οποία τα
εισιτήρια εξαντλήθη- καν. Το ∆εκέµβρη του 2005 εκδό- θηκε το βιβλίο Τα Λόγια
µου (εκδ. Οδός Πανός) µε τους στίχους από τα τραγούδια της. Το Φεβρουάριο του
2008 το cd-single της Σ’ Αγάπησα κυ- κλοφόρησε σε 160.000 αντίτυπα µαζί µε την
“Κυριακάτικη Ελευθερο- τυπία”, ενώ στις 18 Μαρτίου του 2008
κυκλοφόρησε ο νέος της δί- σκος Ηµερολόγια, αυτοβιογραφικού χαρακτήρα, µε τον
οποίο επιστρέφει στον ηλεκτρονικό ήχο. Στις 28 Ιουλίου του 2008 έγινε στο
Ηρώδειο συ- ναυλία αναδροµής στο έργο της, όπου εκτός από την ίδια συµµετείχαν
η Έλλη Πασπαλά, Μάρθα Φριντζήλα, Κωνσταντίνος Βήτα, o Γιάννης Παλαµίδας και ο
Vassilikos από τους Raining Pleasure. To 2010 ακολουθεί ένας διπλός δίσκος µε
τη ζωντανή ηχογράφηση από παράσταση στο Παλλάς µε τη συµµε- τοχή των γνώριµων
συνεργατών της Σαβίνα Γιαννάτου και Γιάννη Παλαµίδα, ενώ τον ∆εκέµβρη της ίδιας
χρονιάς, η Λένα Πλάτωνος µελοποιεί Κωνσταντίνο Καβάφη για την παρά- σταση που
δόθηκε στο Παλλάς, σε σκηνοθεσία ∆ηµήτρη Παπαϊωάννου, µε αφορµή τα 150 χρόνια
από τη γέν- νηση του µεγάλου Έλληνα ποιητή. Τον Οκτώβριο του 2014, η Λένα Πλάτωνος
µελοποιεί επιλεγµένα ποιήµατα του Γιώργου Χρονά στον δίσκο Ιερός Πόνος, µε τη
συµµετοχή του Παντελή Θεοχαρίδη και της Μελίνας Κανά. Το επόµενο βήµα έρχεται
το 2015, µε το ηλεκτρονικό αριστούργηµα «Γκάλοπ» να επανακυκλοφορεί από την
Dark Entries Records και να τρα- βάει τα βλέµατα του διεθνή πλέον Τύπου αλλά
και αρκετών διάσηµων ξένων dj. Τραγούδια όπως «Μάγισσες» και «Ηδύποτο
Ρουµπινί», ακού- στηκαν από sets του Boiler Room και του Beats In Space µέχρι
στις παρισι- νές πασαρέλες ως soundtrack της επίδειξης µόδας του πασίγνωστου
οίκου Dior. Παράλληλα, το έγκυρο περιοδικό FACT Magazine συµπεριέ- λαβε το
Γκάλοπ µέσα στις 25 καλύ- τερες επανακυκλοφοριές της χρο- νιάς σε όλο τον
κόσµο. Την ίδια χρονιά, η Λένα Πλάτωνος σε συναυ- λία της στη Στέγη Γραµµάτων
και Τεχνών, παρουσίασε για πρώτη φορά έναν κύκλο αγγλόφωνων τραγο διών, µε
τίτλο Hope is the thing with feathers, σε ποίηση της Έµιλι Ντίκιν- σον, µε συµµετοχή
των Sissi Rada και Αθηνάς Ρούτση στο τραγούδι και Καρυοφυλλιάς Καραµπέτη στην
αφή- γηση, ενώ η ενορχήστρωση έγινε από τον Στέργιο Τσιρλιάγκο. Toν Ια- νουάριο
του 2016 η Λένα Πλάτωνος συνθέτει το τραγούδι τέλους, µε τη συµµετοχή της
Τάνιας Τσανακλίδου στην ερµηνεία και της Ελένης Φω- τάκη στο στίχο, για την
παράσταση «Με Λένε Εύα», η οποία ανεβάζεται στο θέατρο Αλκµήνη σε σκηνοθεσία
Αντώνη Μποσκοΐτη και βασίζεται στη ζωή της Εύας Κουµαριανού. Αργότερα µέσα στο
2016, αναµέ- νεται η κυκλοφορία ενός EP από τον dj Red Axes µε 4 remix από τον
δίσκο Γκάλοπ, ενώ αναµένεται να ακολουθήσει και η επανακυκλοφορία του δί- σκου
Μάσκες Ηλίου και πάλι από την Dark Entries Records. Η Λένα Πλάτωνος έχει γράψει
επί- σης µουσική για το θέατρο, για χο- ροδράµατα και για την τηλεόραση, καθώς
και έργα κλασικής µουσικής. Εκτός από τη µουσική ασχολείται και µε τη ζωγραφική
και τις µινιατούρες και έχει εκθέσει έργα της, ενώ έχει φιλοτεχνήσει η ίδια τα
εξώφυλλα σε αρκετούς από τους δίσκους της.

 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΜΑΙΡΗ ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ -ΓΚΙΩΝΗ

Είσαστε η κόρη του γνωστού συνθέτη
και πιανίστα της Λυρικής Σκηνής Γεώργιους Πλάτωνα. Ήταν εκείνος ο µέντοράς σας;

Ναι, ο πατέρας µου ήταν αναµφίβολα ο
µέντοράς µου. Γνώρισα κι έµαθα µουσική παίζοντας µαζί του.

 

Σπουδάσατε στο Ωδείο Αθηνών και
βραβευτήκατε µε το Α’ Βραβείο ∆ιαγωνισµού Καίτη Παπαϊ- ωάννου. Από τότε,
επαγγελµατίας πιανίστρια, συνεχίζοντας σπουδές στη Βιέννη και το Βερολίνο.
Ποιές οι διαφορές;

Ναι, στα 12 µου βραβεύτηκα στον
Πανελλήνιο ∆ιαγωνισµό Καίτης Παπαϊωάνου µε το πρώτο βραβείο. Στα 18 µου πήγα
στη Βιέννη αρχικά. Θυµάµαι ότι εκεί µε διασκέδαζα πολύ περισσότερο οι συ- ναυλίες
οι ροκ από τα µαθήµατα πιάνου. Σαφώς στην Ελλάδα είχα πάρα πολύ ζεστή επαφή µε
τις καθηγήτριές µου, την Φοίβη Βαλήνδα και τη Μαρία Παπαϊωάννου
.

 

Η µουσική ιδιοφυϊα, το ταλέντο σας,
πιστεύετε ότι πέρασε στα γονίδιά σας από τον πατέρα σας;

Ναι, πιστεύω ότι η καλλιτεχνική φύση
µου κληρονοµήθηκε από τον πατέρα µου. ∆εν θα µπορούσε να γίνει αλλιώς άλλωστε!

 

 

 Τί µοιραστήκατε καλλιτεχνικά µε τον σύζυγό
σας, τον συν- θέτη ∆ηµήτρη Μαραγκόπουλο;

Με τον πρώην σύζυγό µου, ∆ηµήτρη
Μαραγκόπουλο, µοιραστήκαµε την αγάπη µας για τη Λιλιπούπολη και γενικά τις
εµπειρίες µας από το Χατζιδικακικό Τρίτο Πρό- γραµµα. Σηµαντικό πολύ!

 

Συνεργαστήκατε µε τον Μάνο Χατζιδάκι
στο Τρίτο Πρόγραµµα και είχατε πολύχρονη φιλία. Πώς σας χαρακτήριζε ως µουσικό;

 Ο Χατζιδάκις µε χαρακτήριζε ως ριζοσπαστική
και συνεχίστριά του.

 

Το 1981 ο δίσκος σας «Σαµποτάζ» άφησε
εποχή, όντας πρωτοποριακός για τα ελληνικά δεδοµένα καθώς η έντονη χρήση του
συνθεσάιζερ έκανε αίσθηση. Ποιά απήχηση είχε στο κοινό;



Το «Σαµποτάζ» είχε µεγάλη απήχηση στο
νεανικό κοινό αλλά και σε µεγαλύτερους σε ηλικία και µάλι- στα καθιερωµένους
στο χώρο του πνεύµατος ανθρώπους. Για παρά- δειγµα, είχα δεχθεί προσωπικά τηλε-
φωνήµατα από τον Νίκο Καρούζο και τη Λίλη Ζωγράφου και από καλλι- τέχνες
γνωστούς στο χώρο µου.

 

 

Ο Αλέκος Παστιφάς, στη «Λύρα», σας
προέτρεψε για την κυκλοφορία του δίσκου 62 του Μάνου Χατζηδάκι. Πώς ήταν η συνεργασία
µαζί του στα τραγούδια του;

 Ο Αλέκος Παστιφάς πάντα ήθελε να αφήνει τα
ίχνη του µε τον έναν ή τον άλλον τρόπο στις παραγωγές του. Έτσι και στο 62,
άφησε ένα ίχνος… ένα σφύριγµα…

 

 

Οι δίσκοι σας «Μάσκες Ηλίου» και
«Γκάλοπ» έµειναν ως σηµείο αναφοράς στην ηλεκτρονική µουσική. Πέτυχε, λέτε,
αυτή η µινιµαλιστική µουσική σας πρόταση;

Ναι, θεωρώ πως πέτυχε. ∆εν έχω καµία
αµφιβολία γι’αυτό καθώς η µινιµαλιστική 


αυτή διάθεση ήρθε σαν µια επείγουσα
εσωτερική ανάγκη µου.

 

 Έχετε σηµαντική παρουσία στη δισκογραφία. Πόσο
δύσκολη ήταν αυτή η διαδροµή;

Πιστέψτε µε, είναι το πιο εύκολο
πράγµα στη ζωή µου η δι- σκογραφική µου πορεία. ∆εν ξέρω πόσο εύκολα µπορεί να
το πιστέψει κάποιος, αλλά έτσι ήταν.


 Οι συνεργασίες σας πολλές και µε
σηµαντικούς ανθρώπους του χώρου, όπως 


Μ. Χατζηδάκις, ∆. Σαββόπουλος, ∆. Γαλάνη,
Μ. Φαραντούρη, Σ. Γιαννάτου 


κλπ. Ξεχωρίζετε κάποια από αυτές;

Χωρίς να θέλω να µειώσω κανέναν από
τους εξαιρετικούς καλλιτέχνες που αναφέρατε, οπωσδή- ποτε η Σαββίνα ξεχωρίζει
γιατί προέρχεται από τα παιδικά µου χρόνια…

 

 

Ως γυναίκα µουσικός, πιανίστρια,
εικαστικός, αισθανθήκατε ποτέ µοναξιά στο χώρο αυτό;

Ναι έχω αισθανθεί µοναξιά. Είµαι
µοναχικός άνθρωπος, αρκετά µοναχικός ώστε να εµβαθύνω κυρίως στη σχέση µου µε
τον εαυτό µου. ∆ιαφορετικά έχω φίλους καλούς και µε ενδιαφέρει η ουσιαστική συνδιαλλαγή
µε τους συνανθρώπους µου. Είναι ανάγκη µου
.

 

 

Από ποιά υλικά είναι υφασµένη η στόφα
του επιτυχηµένου καλλιτέχνη;

Πρέπει να αγαπάει µε πάθος τη ζωή και
το έργο του. Πάθος! Να έχει πάθος!

 

 

Το 2008 έγινε αναδροµή στο έργο σας
στο Ηρώδειο µε εξαιρετικές συµµετοχές. Περιγράψτε µας αυτή τη βραδιά σ’αυτόν
τον ιερό χώρο.

Ω, ναι ήταν από τις σηµαντικότερες
στιγµές της ζωής µου. Η υποδοχή και η αποδοχή µου από τόσο κόσµο, θερµότατα,
δυνατά, µετά από την µακρόχρονη απουσία µου. Ποτέ πριν δεν είχα νοιώσει τόσο
«ένα», τόσο «δεµένη» µε τον κόσµο… Μια διάσταση ερωτική θα έλεγα… Επίσης, η
σύµπνοια µε τους αξιολογότατους συνερµηνευτές ήταν στον απόλυτο βαθµό και τους
ευχαριστώ γι’αυτό. Ευχαριστώ τον Θεό…

 

 

Έχετε γράψε µουσική για θέατρο,
χοροδράµατα, για την τηλεόραση και για έργα κλασικής µουσικής. Υπάρχει κάτι που
θέλετε να κάνετε;

Ναι, θα ήθελα χορευτική µουσική και
προσευχές.

 

 

Ζωγραφίζετε, κάνετε µινιατούρες,
έχετε εκθέσει έργα σας. Είναι αγάπη παράλληλη µε τη µουσική;

Ναι, οι καλές τέχνες µε ακολουθούν
από την παιδική µου ηλικία. ∆εν µπορώ να ζήσω χωρίς αυτές.

 

Ποιός είναι ο αγαπηµένος σας
προορισµός
;

 Αγαπηµένος µου προορισµός είναι … το ταξίδι!

 

Πώς σχολιάζετε την εποχή µας;


Η εποχή µας… Πρόκειται για την
υπερίσχυση των παρά πολύ λίγων και παρανοϊκών πάνω στους φανταστικά πολλούς. Τα
έχω περι- γράψει µέσα από τους δίσκους µου – ειδικά στο δίσκο µου «Μη µου τους
κύκλους τάρατε», ένας δυσεύρετος δίσκος και λογικριµένος. Το γιατί είναι,
θεωρώ, προφανές…

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή