Οι μετροπόντικες Αθηνά και Νίκη πιάνουν δουλειά

ΝΕΑ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
Οι μετροπόντικες Αθηνά και Νίκη πιάνουν δουλειά

Η «Αθηνά» πιάνει εντός των ημερών δουλειά στην Κατεχάκη και οσονούπω θα πάρει μπροστά και η «Νίκη» στην Βεΐκου. Ο λόγος για τα δύο νέα ΤΒΜ, τους γνωστούς μας μετροπόντικες, που θα διανοίξουν τις σήραγγες για τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Ένα έργο πνοής και κομβικής σημασίας για την πρωτεύουσα της χώρας, που θα έχει ευεργετικό αντίκτυπο στις μετακινήσεις και την ποιότητα ζωής των πολιτών, στο περιβάλλον αλλά και την οικονομική δραστηριότητα της Αθήνας.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε πριν λίγες μέρες το εργοτάξιο της Γραμμής 4 στην Κατεχάκη, στην επίσημη ονοματοδοσία του εκεί μετροπόντικα, και δήλωσε: «Είναι μία πολύ σημαντική μέρα σήμερα για τις υποδομές της πρωτεύουσάς μας, καθώς ονοματοδοτούμε τον πρώτο από τους δύο “μετροπόντικες”, αυτό το τεράστιο κινούμενο “εργοστάσιο” το οποίο θα διανοίξει την βασική σήραγγα της Γραμμής 4 του Μετρό.
»Η Γραμμή 4 του Μετρό είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο το οποίο θα εκτελεστεί στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας η Γραμμή 4 θα είναι έτοιμη. Όπως είπε και ο Υπουργός, θα εξυπηρετήσει σχεδόν 350.000 Αθηναίους συμπολίτες μας και θα δώσει μία τεράστια ανακούφιση στο συγκοινωνιακό πρόβλημα της πρωτεύουσας.
»Ένα ακόμα σημαντικό έργο υποδομής το οποίο δρομολογείται από αυτήν την κυβέρνηση. Ευχόμαστε γρήγορες ταχύτητες στον νέο “μετροπόντικα” και με το καλό να τηρήσουμε όλα τα χρονοδιαγράμματα, ώστε αυτό το τεράστιας σημασίας έργο υποδομής να παραδοθεί στους Αθηναίους εντός των προσχεδιασμένων χρονοδιαγραμμάτων.
»Και πάλι συγχαρητήρια σε όλους όσοι δρομολόγησαν αυτήν την προσπάθεια και με το καλό στην ονοματοδοσία του επόμενου. Τον επόμενο θα τον ονομάσουμε “Νίκη”, θα ξεκινήσει από την άλλη πλευρά της Γραμμής 4, από το Άλσος Βεΐκου, πολύ σύντομα. Για να συναντηθούν οι δύο στον Ευαγγελισμό, με το καλό, όσο το δυνατόν συντομότερα ανάλογα με την ταχύτητα με την οποία μπορούν να κινηθούν».
Εντός των προσεχών ημερών, λοιπόν, η «Αθηνά» – που πήρε το όνομά της προς τιμή της θεάς Αθηνάς η οποία ήταν και η προστάτιδα της αρχαίας Αθήνας – θα ξεκινήσει τη διαδρομή της αρχικά προς τα ανατολικά προάστια (Γουδή, Ζωγράφου, Καισαριανή) και στη συνέχεια στο κέντρο της πρωτεύουσας.
Στη συνέχεια, θα βάλει μπροστά η δική μας η «Νίκη» – ήταν ο ηνίοχος των Θεών – ο δεύτερος μετροπόντικας από το εργοτάξιο της Λ. Βεΐκου αρχικά προς Γαλάτσι και στη συνέχεια προς Κυψέλη, Γκύζη, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια και θα προχωρεί προς το κέντρο.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η Αθηνά και η Νίκη θα συναντηθούν στην περιοχή του Ευαγγελισμού από όπου έχει προγραμματιστεί να εξέλθουν όταν ολοκληρώσουν την διάνοιξη της σήραγγας των 12,8 χιλιομέτρων. Το έργο κατασκευής της γραμμής 4 έχει αναλάβει το σχήμα ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM με προγραμματισμό να ολοκληρωθεί το 2029.

Η ΓΡΑΜΜΗ 4 ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟ ΤΗΣ ΒΕΪΚΟΥ
Ο Γαλατσιώτικος μετροπόντικας Νίκη, του εργοταξίου στην Λ. Βεΐκου, στην άλλη άκρη της γραμμής, θα ξεκινήσει αργότερα μέσα στο 2023.
Το εργοτάξιο παραδόθηκε στην κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM προς τα τέλη του έτους και οι εκσκαφές ξεκίνησαν στις αρχές του έτους. Ο δεύτερος μετροπόντικας, βρίσκεται πλήρως έτοιμος στη Γερμανία και το καλοκαίρι θα ξεκινήσει το ταξίδι του για την Αθήνα. Η εκτίμηση που υπάρχει σήμερα είναι πως θα μπορεί να συναρμολογηθεί σε βάθος 30 μέτρων και να ξεκινήσει το ταξίδι του προς τα τέλη του έτους, δηλαδή θα έχει περίπου ένα εξάμηνο διαφορά από τον πρώτο μετροπόντικα.
Σύμφωνα με τον επίσημο προγραμματισμό τα δύο μηχανήματα θα συναντηθούν στο εργοτάξιο του Ευαγγελισμού από όπου και θα εξέλθουν αποσυναρμολογημένοι για να οδεύσουν σε κάποιο άλλο έργο μετρό.
Μέχρι σήμερα το σχήμα ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM που έχει αναλάβει το έργο, με επικεφαλής την ελληνική εταιρεία, έχει παραλάβει πέντε από τα 24 εργοτάξια (15 σταθμοί και 9 φρέατα). Κατεχάκη, το ΓΝΑ, το Φρέαρ Βεΐκου και το αμαξοστάσιο και το ΚΕΛ στα Σεπόλια.

Να θυμίσουμε πως το έργο κατασκευής της γραμμής 4 από το Άλσος Βέικου μέχρι το Γουδή πραγματοποιείται από την Αττικό Μετρό με δύο εργολαβίες. Προηγείται αυτή των πρόδρομων εργασιών, έργο που υλοποιεί η ΕΡΕΤΒΟ. Ολοκληρώνοντας κάθε εργοτάξιο το παραδίδει στην κοινοπραξία του κυρίως έργου.
Η εκτίμηση που υπάρχει σήμερα είναι πως μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν παραδοθεί στο σύνολο τους τα 24 εργοτάξια. Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί στο σύνολο του 2029, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί και από πολλούς άλλους παράγοντες στο πέρασμα των ετών της εργολαβίας.
Η γραμμή 4 θα διαθέτει 15 σταθμούς: Άλσος Βέικου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή.
Σε όλους τους σταθμούς οι αποβάθρες θα είναι πλάγιες και με μήκος περίπου 80 μέτρα εκτός από τον σταθμό «Ευαγγελισμός», ο οποίος θα έχει μήκος 110 μέτρα καθώς θα είναι σταθμός ανταπόκρισης με τη γραμμή 3. Σύμφωνα με τις μελέτες, η συχνότητα των συρμών θα μπορεί να φτάσει και ανά 90 δευτερόλεπτα τις ώρες αιχμής. Για να δώσουμε ένα παράδειγμα χρονικής διάρκειας, μια διαδρομή από το Άλσος Βέικου μέχρι την Πανεπιστημιούπολη θα διαρκεί μόλις 14 λεπτά. Από το Γουδή στο Κολωνάκι μόλις 7 λεπτά.
Ένα από τα χαρακτηριστικά και από τις δυσκολίες αυτού του έργου είναι ότι όλοι οι σταθμοί, επειδή περνάει από πολύ πυκνοκατοικημένες περιοχές, είναι υπόγειοι. Εδώ δεν υπάρχει το παραδοσιακό «κουτί» που σκάβεις cut and cover, ανοίγεις το κουτί σου και μετά περνάει από μέσα το TBM.
Έχουμε μικρά cut and cover σε μικρές πλατείες και χώρους που έχουν βρεθεί, μπαίνουμε και ανοίγουμε τον σταθμό από κάτω με παραδοσιακές μεθόδους, που ανοίγει μια διευρυμένη γαλαρία και μετά όλα τα υπόλοιπα. Έχει πολύ λίγους σταθμούς, ας πούμε η Κυψέλη και το Κολωνάκι όπου η κατασκευή θα γίνει με «κουτί». Ο πρώτος σταθμός που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται, όταν παραδοθεί στον ανάδοχο, θα είναι το Κολωνάκι.
Η γραμμή 4 δεν θα έχει (τουλάχιστον σε αυτή τη φάση) δικό της Αμαξοστάσιο και οι συρμοί θα σταβλίζονται στο αμαξοστάσιο της γραμμής 2 στα Σεπόλια. Όταν θα υλοποιηθούν οι επεκτάσεις της γραμμής προς Λυκόβρυση, Πετρούπολη και ΠΥΡΚΑΛ τότε οι συρμοί της γραμμής θα αποκτήσουν το δικό τους «σπίτι».
(Με πληροφορίες από ypodomes.gr)

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή