Μαρία Στάβαρη : Το θέατρο είναι το μέρος που ανασαίνω, που απελευθερώνομαι και συναντάω τον εαυτό μου

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Μαρία Στάβαρη : Το θέατρο είναι το μέρος που ανασαίνω, που απελευθερώνομαι και συναντάω τον εαυτό μου

Συνέντευξη της ηθοποιού ΜΑΡΙΑΣ ΣΤΑΒΑΡΗ στην Μαίρη Γκιώνη – Λαρεντζάκη


Είναι απόφοιτη δραματικής σχολής και θεατρολογίας. Έχει παρακολουθήσει εντατικά σεμινάρια πάνω στο χορό και το τραγούδι. Την γνωρίσαμε σε ηλικία 5 ετών όταν υποδυόταν την Γκρέτελ Φον Τραπ στην παράσταση «Η μελωδία της ευτυχίας» δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Νίκο Γαλανό σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη. Την αγαπήσαμε μέσα από πολλές τηλεοπτικές σειρές, όπως τον «Δανεικό Πατέρα» και «Νταντά για όλες τις δουλειές». Την παρακολουθούσαμε να μεγαλώνει και να υποδύεται κωμικούς και δραματικούς ρόλους στο θέατρο όλα αυτά τα χρόνια ανελλιπώς.
Έχει δημιουργήσει το δικό της πολυχώρο στο Παγκράτι, ονομάζεται: Play Art Repeat. Εκεί μικροί και μεγάλοι περνούν τον χρόνο τους δημιουργικά και έρχονται σε επαφή με όλες τις τέχνες. Επιπλέον ξεχωρίσαμε τις θεατρικές διασκευές της και ιδιαίτερα το κείμενο της, για την παράσταση, με τα συνεχόμενα sold out «Ο Γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» σε σκηνοθεσία Γιάννη Παπαθανασίου με τη Ναταλία Δραγούμη και τον Μέμο Μπεγνή.
Μικρή τη χαρακτήριζαν «παιδί θαύμα», σήμερα… μπαίνει στη χώρα των θαυμάτων ως… «Αλίκη».

«ΠΑΛΜΟΣ»: Σε ποιο περιβάλλον μεγαλώσατε και πώς ήταν τα παιδικά σας χρόνια;
ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΒΑΡΗ: Τα παιδικά μου χρόνια ήταν πολύ όμορφα. Μεγάλωσα σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή της Αττικής, αλλά είχε τα χαρακτηριστικά γειτονιάς. Γνωριζόμασταν με όλους. Έμεναν κοντά συγγενείς και θυμάμαι ότι κάναμε συχνά μεγάλα οικογενειακά τραπέζια. Πρόλαβα τα χρόνια που παίζαμε άφοβα στο πάρκο με τους συμμαθητές μας και δεν ήμασταν τόσο καθηλωμένοι στις οθόνες. Δεν στερήθηκα ποτέ το παιχνίδι, παρόλο που από μικρή, είχα ένα απαιτητικό πρόγραμμα με πολλές δραστηριότητες. Οι γονείς μου πάντα είχαν την αγωνία να μου προσφέρουν όλα τα εφόδια, ώστε να γίνω πάνω από όλα ένας καλός άνθρωπος.

«Π»: Τι σας ώθησε στην υποκριτική τέχνη;
Μ.ΣΤ.: Στην υποκριτική τέχνη θα έλεγα ότι αρχικά με ώθησε ένα τυχαίο γεγονός, αλλά η γοητεία της τέχνης είναι τόσο μεγάλη που ήταν αδύνατο να της αντισταθώ. Έτσι μεγαλώνοντας, συνειδητά αποφάσισα ότι οι σπουδές μου θα ήταν πάνω σε αυτό το αντικείμενο.

«Π»: Τι είναι το θέατρο για εσάς;
Μ.ΣΤ.: Το θέατρο είναι το καταφύγιό μου. Το μέρος που ανασαίνω, απελευθερώνομαι και συναντάω τον εαυτό μου.

«Π»: Η συμμετοχή σας στην παράσταση «Η μελωδία της ευτυχίας» με την αείμνηστη Αλίκη Βουγιουκλάκη, σε ηλικία πέντε ετών, καθόρισε τη μετέπειτα καλλιτεχνική πορεία σας;
Μ.ΣΤ.: Με καθόρισε η συμμετοχή μου σε αυτή την παράσταση, ήταν μια πολύ δυνατή εμπειρία δίπλα σε πολύ λαμπερούς ανθρώπους. Έχω όμορφες αναμνήσεις και κρατάω ως φυλακτό τις συμβουλές τους.

«Π»: Στο μεγάλωμά σας μέσα στο θέατρο πάντα σε πολλούς ρόλους, τι παρατηρήσατε που σας βοήθησε στο επάγγελμά σας; Τι σας διακρίνει;
Μ.ΣΤ.: Έχω παρατηρήσει ότι όλοι οι σπουδαίοι ηθοποιοί δεν έφτασαν τυχαία στη θέση τους. Είχαν συνέπεια, ταπεινότητα, αφοσίωση και ιδιαίτερη αγάπη για το επάγγελμά τους. Προσπαθώ μέχρι και σήμερα να υιοθετώ όλα τα θετικά στοιχεία που διακρίνω στους ανθρώπους που θαυμάζω.

«Π»: Διασκευάζετε θεατρικά έργα, γράφετε κείμενα για θεατρικές παραστάσεις, μάλιστα το κείμενο σας με τίτλο «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» είχε μεγάλη επιτυχία. Είστε ικανοποιημένη από τον εαυτό σας;
Μ.ΣΤ.: Πράγματι «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» ήταν μια παράσταση που γνώρισε μεγάλη επιτυχία και αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το κοινό. Νιώθω μεγάλη ικανοποίηση, όταν αναγνωρίζουν ότι φροντίζω να αποδοθεί στο μέγιστο το νόημα των έργων, μέσα από σύγχρονα κείμενα με χιούμορ, γρήγορους ρυθμούς, συναισθηματικές εναλλαγές και δομημένους χαρακτήρες. Ονειρεύομαι στο μέλλον κάποια να συνδυάζουν το όνομά μου με καλό ποιοτικό θέατρο. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να προσθέσω ότι «Ο Γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» θα ανέβει ξανά στο θέατρο Διάνα τον Οκτώβριο.

«Π»: Τί είναι η τέχνη για εσάς;
Μ.ΣΤ.: «Η ζωή, ο θάνατος κι αναμεσίς η Τέχνη». Ταυτίζομαι με αυτή τη φράση του Νίκου Εγγονόπουλου.

«Π»: Τί βρίσκετε στο θέατρο – και δει στην σκηνή – όταν υποδύεστε ένα ρόλο που σας συναρπάζει;
Μ.ΣΤ.: Μου αρέσει η επικοινωνία με τον κόσμο, ότι τα πράγματα συμβαίνουν στο τώρα. Με συναρπάζει η ιδέα του ότι για όσο διαρκεί η παράσταση θα «μεταφερθούμε» σ’ ένα διαφορετικό χωροχρόνο και θα υποδυθώ κάποια που δεν είμαι.

«Π»: Ποια θέματα λαμβάνετε υπόψη σας όταν γράφετε ενα κείμενο;
Μ.ΣΤ.: Κυρίως γράφω κείμενα που προορίζονται για θεατρικές παραστάσεις που απευθύνονται στα παιδιά. Η θεματολογία τους ποικίλλει, το σίγουρο είναι ότι τα μηνύματα που θέλω να περνάω πάντα μέσα από τα κείμενά μου, έχουν να κάνουν με τις σπουδαίες αξίες της ζωής, την αποδοχή, την ενσυναίσθηση, τη φιλία, την αγάπη, τη συγχώρεση, τη σχέση μας με την οικογένειά και το περιβάλλον κ.α.

«Π»: Ποιά παράσταση θεωρείτε σταθμό στην καλλιτεχνική σας πορεία;
Μ.ΣΤ.: Διατηρώ ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου, για κάθε παράσταση. Παρόλα αυτά αν έπρεπε να ξεχωρίσω μία θα έλεγα την τελευταία μου συμμετοχή στην παράσταση «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων». Κι αυτό διότι όλη η σκέψη μου και η ενέργεια μου αυτή την περίοδο, έχει διοχετεύεται εκεί.

«Π»: Ποια συνεργασία ξεχωρίζετε;
Μ.ΣΤ.: Στην μέχρι τώρα πορεία μου, έχω σταθεί τυχερή, έχω συνεργαστεί με καταξιωμένους συναδέλφους. Θα πω ότι ξεχωρίζω τη συνεργασία που έχω με τη Φιλίνη Παναγιωτοπούλου γιατί είναι πολυετή και πραγματικά, όλα αυτά τα χρόνια, πάνω στη σκηνή νιώθω ότι μπορούμε να συνεννοηθούμε με τα μάτια.

«Π»: Τι περιλαμβάνει ο Πολυχώρος Play Art Repeat που δημιουργήσατε στο Παγκράτι ειναι για μικρούς και μεγάλους;
Μ.ΣΤ.: Ο πολυχώρος μας έχει δημιουργηθεί με ιδιαίτερη φροντίδα με σκοπό να ικανοποιήσει τις δημιουργικές ανησυχίες τόσο των μικρών, όσο και των μεγάλων. Υπάρχουν δραστηριότητες όπως: θεατρικό παιχνίδι, δραματοθεραπεία, μουσικοκινητική, εικαστικά και πολλά θεματικά εργαστήρια.

«Π»: Σήμερα υποδύεστε τον ρόλο της Αλίκης στην παράσταση «Η Αλίκη χώρα των θαυμάτων». Ποιοί είναι οι συντελεστές, μιλήστε μας γι’αυτό;
Μ.ΣΤ.: Ναι, έχω την τιμή και τη χαρά να υποδύομαι αυτό το κορίτσι που ξεχωρίζει για την περιέργεια του, το θάρρος της γνώμης του και την απεριόριστη φαντασία του. Είναι ευτυχής συγκυρία ότι αυτό το «ταξίδι» το κάνω δίπλα σε σπουδαίους και καταξιωμένους συναδέλφους.
Η Κερασία Σαμάρα καθηλώνει με την ερμηνεία της ως Ντάμα Κούπα, ο Περικλής Λιανός είναι το πιο αξιολάτρευτο λευκό κουνέλι, ενώ ο Γιώργος Αντωνόπουλος, ο Βαγγέλης Ραφαήλ Καλλίτσογλου και η Δανάη Μιχοπούλου ενθουσιάζουν το κοινό με την ικανότητα τους να αλλάζουν συνεχώς ρόλους και χαρακτήρες.
Τη σκηνοθεσία της παράστασης την υπογράφει ο Γιάννης Παπαθανασίου, ο οποίος έχει ξεχωρίσει για τις ποιοτικές παραγωγές που κάνει στο χώρο του παιδικού θεάτρου.
Τη μουσική και τους στίχους την υπογράφουν τα Αλγίμωτρα. Έχουν γράψει πραγματικά υπέροχα τραγούδια. Την κινησιολογία της παράστασης την υπογράφει η φανταστική Σοφία Μιχαήλ και τα κοστούμια δημιουργήθηκαν εξολοκλήρου, από την αρχή, από τον Πάνο Θάνο και την ομάδα του.
Θέλω να προσθέσω επίσης ότι το σκηνικό της παράστασης είναι με 3d mapping προβολές.
Συνοψίζοντας, το τελικό αποτέλεσμα θεωρώ ότι είναι ένα μοναδικό απολαυστικό θέαμα για όλη την οικογένεια.
Τέλος, θα αναφέρω ότι έχω κάνει τη θεατρική διασκευή της παράστασης. Το παραμύθι του Λιούις Κάρολ είναι ένα παρεξηγημένο παραμύθι, πολλοί το έχουν διαβάσει, λίγοι το έχουν το καταλάβει. Κρύβει περίτεχνα πολύ σπουδαία μηνύματα. Θεωρώ στη θεατρική μας διασκευή, έχουν βγει στην επιφάνεια με εξαιρετικό τρόπο, όλα όσα πρέπει να γίνουν αντιληπτά και υπάρχει μια ωραία ροή κειμένου, η οποία γίνεται απολύτως κατανοητή από όλους χωρίς να χαθούν οι αλληγορίες που χαρακτηρίζουν το συγκεκριμένο παραμύθι.

«Π»: Προτιμάτε το δράμα ή την κωμωδία;
Μ.ΣΤ.: Δεν έχω προτίμηση σε ένα από τα δύο είδη. Με αφορά να είναι ένα καλό κείμενο.

«Π»: Ποιον ρόλο θεωρείτε είναι στα μέτρα σας;
Μ.ΣΤ.: Μέρος της δουλειάς μας, είναι να φέρουμε τον εαυτό μας στα μέτρα του ρόλου, μέσα από διάφορες θεατρικές ασκήσεις και διεργασίες.

«Π»: Πώς είναι τα πράγματα στον χώρο της εργασίας στο θέατρο μετα τις απανωτές κρίσεις;
Μ.ΣΤ.: Το επάγγελμα μας ήταν πάντα δύσκολο. Συνήθως δουλεύουμε σε δύσκολες συνθήκες, δεν είμαστε καλά αμοιβώμενοι, δεν πληρωνόμαστε τις πρόβες, και συχνά αναζητούμε δουλειά. Μετά τις απανωτές κρίσεις, όλα έχουν δυσκολέψει. Ο κόσμος δυσκολεύεται, η ακρίβεια είναι τεράστια και δεν μπορεί να ανταπεξέλθει ούτε στην καθημερινότητά του. Το να παρακολουθήσει θέατρο είναι μια πολυτέλεια. Οπότε πολλές παραγωγές δεν μπορούν να επιβιώσουν και κατεβαίνουν νωρίτερα, με αποτέλεσμα να είναι περισσότεροι οι άνεργοι ηθοποιοί.

«Π»: Τι επίπτωση έχει η υποβάθμιση των πτυχίων σας;
Μ.ΣΤ.: Ακόμα χειρότερες αμοιβές, υποβάθμιση όχι μόνο των πτυχίων, αλλά και του ίδιου μας του εαυτού. Το σύστημα της εκπαίδευσης χρειάζεται γενικότερα αναδιοργάνωση. Κατά τη γνώμη μου απαιτείται, εδώ και τώρα, ποιοτικότερη εκπαίδευση και κατοχύρωση της θέσης μας στον εργασιακό χώρο.

«Π»: Τι σας στενοχωρεί;
Μ.ΣΤ.: Με στενοχωρεί η απογοήτευση που κυριαρχεί στους νέους της γενιάς μου. Νιώθουν ότι δεν θα αλλάξει τίποτα, ότι τζάμπα προσπαθούμε και ότι είναι ώριμο και φρόνιμο, να αφήνεις τα όνειρα σου στην άκρη και να αποδεχτείς την κατάσταση.

«Π»: Πώς θα ονομάζατε την εποχή που ζούμε;
Μ.ΣΤ.: Είμαστε στην εποχή των social media, των followers και του φαίνεστε. Δυστυχώς ό,τι δεν αναρτάται δεν υπάρχει. Βάζω και τον εαυτό μου μέσα, ίσως να μην έχω καταφέρει να χρησιμοποιήσω συνετά αυτό το, κατά τα άλλα, «τεχνολογικό δώρο» του ίντερνετ. Όπως λέει και ένα αγαπημένο μου θεατρικό έργο: «Όλοι τρέχουν, όλο τρέχουν, τρέχουν να προλάβουν να ζήσουν τη ζωή τους και τελικά τη χάνουν τρέχοντας».

«Π»: Πού θα σας δούμε;
Μ.ΣΤ.: Αυτή την περίοδο είμαστε σε περιοδεία με τη θεατρική παράσταση «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων». Στο viva.gr είναι αναρτημένες όλες οι ημερομηνίες και οι σταθμοί της περιοδείας μας για όσους ενδιαφέρονται να την παρακολουθήσουν. Από Σεπτέμβριο εννοείται ότι επιστρέφω και στον πολυχώρο Play Αrt Repeat με ακόμα περισσότερες δραστηριότητες.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή