«Κακοποίηση» ζώων – Γράφει ο Γιώργος Πένταρης

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Κακοποίηση» ζώων – Γράφει ο Γιώργος Πένταρης

Είναι γνωστό ότι η κλωτσιά σε μια γάτα, για παράδειγμα, που σου αρπάζει το ψωμί από τα χέρια σε ένα εστιατόριο, τιμωρείται με πρόστιμο 30.000 ευρώ, δηλαδή 100 φορές πάνω από αυτόν τον ασυνείδητο εκούσιο ή ακούσιο εμπρηστή που έκαψε χιλιάδες στρέμματα δάσους. Ζούμε σε μια κοινωνία που αποδέχτηκε να της επιβληθεί μια νομοθεσία από κάποιες ομάδες που αναζητούν λόγο ύπαρξης, γιατί προσβλέπουν στους οικονομικούς πόρους από το κράτος και έτσι στέλνουν στον Καιάδα δικαίους και αδίκους για κακοποίηση ζώων.

Γράφω το σημερινό άρθρο με αφορμή καταγγελίες φιλοζωικών οργανώσεων για κακοποίηση ζώων στην Λέσβο. Πρώτα είχαμε μια καταγγελία από την «Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία» που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα lesvosnews.net στις 26/7/2023, ανήμερα της εορτής της Αγίας Παρασκευής που είναι και η πολιούχος του ομώνυμου χωριού της Λέσβου. (Παρεμπιπτόντως φημίζεται μαζί με τον Μανταμάδο για τα μοσχάρια του και τέλειο κρέας τους). Η καταγγελία προφανώς δεν έγινε απ’ ευθείας από την ανωτέρω Ομοσπονδία, αλλά από το αδελφάκι της στη Μυτιλήνη, την Κιβωτό. Αυτά τα άτομα είχαν το θράσος να κατηγορήσουν ολόκληρη την κοινωνία της Αγίας Παρασκευής ότι «γίναμε ρεζίλι σε όλη την Ελλάδα, τεράστιο πισωγύρισμα για τον πολιτισμό μας» σύμφωνα με την ιστοσελίδα lesvosnews.net. Συνεχίζουν κατηγορώντας ότι ένας ταύρος με περικοκλάδες στο λαιμό εν μέσω οχλοβοής, μουσικών και θορύβων περιφέρεται στο πανηγύρι της Αγ. Παρασκευής Λέσβου πριν θυσιαστεί. Την περιφορά του έντρομου ζώου βιντεοσκοπούν δεκάδες άνθρωποι. Το βασικό κίνητρο γι’ αυτή την βαρβαρότητα είναι το χρήμα καθώς ο βασανισμός του περιφερόμενου ζώου προσφέρεται ως τουριστική ατραξιόν. Κατηγορεί δηλαδή ο αρθρογράφος ξεδιάντροπα ότι κάποιοι επωφελούνται οικονομικά από τα δρώμενα στην Αγία Παρασκευή. Του συνιστώ πριν γράψει κάτι να ρωτάει και να μαθαίνει.
Λοιπόν για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους όσον αφορά την γιορτή του ταύρου στην Αγία Παρασκευή, μίλησα με τον πρόεδρο του «Γεωργικού Σωματείου η Πρόοδος» κ. Συμεών για το πανηγύρι και την γιορτή του ταύρου. Το έθιμο ξεκίνησε το 1774 γιατί ένας εκτροφέας βοοειδών έχασε έναν ταύρο και ψάχνοντας τον βρήκε σε ένα οροπέδιο της περιοχής που λέγεται «Ταύρος». Βρήκε το γελάδι του και από την κούραση έσκυψε σε μια κοντινή πηγή να πιεί νερό. Τότε τον είδε ένας Τούρκος φύλακας του τσιφλικιού της περιοχής και τον πυροβόλησε τρεις φορές. Κάθε φορά όμως που σημάδευε, το θύμα χανόταν από το οπτικό πεδίο του Τούρκου – όπως δήλωσε ο ίδιος αργότερα γιατί ναι μεν πυροβολούσαν, αλλά είχαν και καθημερινές ανθρώπινες επαφές μεταξύ τους Ραγιάδες και Τούρκοι – και έτσι ο άνθρωπος την γλίτωσε.
Κοντά στον τόπο του περιστατικού ήταν και ένας ναΐσκος του Αγίου Χαραλάμπους και θεωρήθηκε ότι ήταν θαύμα του Αγίου η σωτηρία του εκτροφέα βοοειδών. Αυτός για να ευχαριστήσει τον Άγιο έσφαξε το γελάδι του και έκανε τραπέζι για τους χωριανούς πάνω στο οροπέδιο που βρέθηκε ο ταύρος και που, όπως είπαμε, ονομάζεται «Ταύρος», εξ αυτού το όνομα του πανηγυριού. Έτσι συνεχίστηκε η γιορτή και την επόμενη χρονιά και σιγά-σιγά με την επανάληψη έγινε έθιμο και οργανωνόταν από μια ομάδα που λεγόταν «Ι σ’ναφ = το σινάφι» και η οποία από το 1915 πήρε νομική μορφή με την νέα ονομασία του «Γεωργικό Σωματείο η Πρόοδος» που υπάρχει μέχρι σήμερα και που αυτό οργανώνει τους αγώνες και την θυσία του ταύρου. Πολλοί λένε ότι η γιορτή ανάγεται πολύ πίσω στα «Ταυροκαθάψια», η οποία όμως επενδύθηκε με χριστιανικό μανδύα για να διατηρηθεί στο πέρασμα της εποχής από τους Εθνικούς (ειδωλολατρία) στον Χριστιανισμό.
Μετά τις εκδηλώσεις αυτές, που κρατούσαν τρεις μέρες, ο κάτοικοι της Αγίας Παρασκευής γυρνούσαν στο χωριό και λίγο πριν την είσοδο έτρεχαν με τα άλογά τους περίπου μια απόσταση 200 μέτρων για να δουν ποιος έχει το καλύτερο άλογο. Από αυτό το γεγονός έμειναν και οι ιπποδρομίες όχι μόνο στην Αγία Παρασκευή, αλλά σε όλη την Λέσβο όπως στη Αγιάσο για παράδειγμα. Επειδή η γιορτή του Αγ. Χαραλάμπους είναι στις 10 Φλεβάρη το πανηγύρι, λόγω χειμώνα, μεταφέρθηκε το καλοκαίρι και γίνεται ανήμερα της Αγίας Παρασκευής, στις 26 Ιουλίου. Σας συνιστώ να πάτε, να πάρετε μέρος και να φάτε στιφάδο από τον ταύρο που θυσιάζεται. Τον ταύρο, που είναι «μόσχος σιτευτός», τον στολίζουν με γιρλάντες και στεφάνια και τον κάνουν βόλτα μέσα στο χωριό «εν χορδαίς και οργάνοις» και φέτος απ’ ό,τι διάβασα ήταν παρόντες ο δήμαρχος Λέσβου και διάφοροι άλλοι παράγοντες του νησιού. Κανείς δεν βασάνισε τον ταύρο και όλοι τον κοίταζαν με θαυμασμό και κανείς δεν πρόσβαλε το ζώο και σφαγιάστηκε με όλους τους υγειονομικούς κανόνες στο σφαγείο.
Η προμήθεια του ταύρου και των άλλων βοοειδών γίνεται από χορηγούς που αναλαμβάνουν την εκτροφή των ζώων και την περιποίησή τους μέχρι την γιορτή. Σήμερα μια ομάδα κατοίκων και μερικοί από το εξωτερικό, έχουν αναλάβει το έθιμο μέχρι το 2045, αυτοί δηλαδή θα προσφέρουν τα ζώα και την όλη οργάνωση την έχει το Γεωργικό Σωματείο.

Είναι λοιπόν μια γιορτή που συμβάλει στην διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού, προσφέρει στην οικονομία του τόπου και βοηθά να μείνει ζωντανό το χωριό, αλλά οι φιλοζωικές οργανώσεις, με αρχηγό την Κιβωτό, έχουν βαλθεί να την καταργήσουν επειδή είναι μερικά άτομα που χωρίς να έχουν δει «γκάβαλα ή καβαλίνες» νομίζουν ότι έχουν το δικαίωμα να κατηγορούν ολόκληρη κοινωνία και να θέλουν να καταργήσουν έθιμα αιώνων. Σέρνουν το σωματείο σε δίκες για να έχουν αυτοί οι κύριοι λόγο ύπαρξης, αλλά το δικαστήριο γνωρίζοντας την αξία και το δίκαιο των ανθρώπων τους αθωώνει.
Θέλω ακόμη να σημειώσω ότι στην Αγία Παρασκευή υπάρχουν σήμερα το λιγότερο 2.000 άλογα και διατηρούνται με μεγάλη φροντίδα για τους ιππικούς αγώνες και τις επιδείξεις την ημέρα του πανηγυριού. Μπορεί η οικογένεια να μην έχει να φάει αλλά το άλογο θα έχει την καλύτερη περιποίηση! Υπάρχουν στην Αγία Παρασκευή οκτώ πεταλωτές αλόγων που βιοπορίζονται και διατηρούν ένα επάγγελμα που έχει εκλείψει στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας γιατί πλέον δεν υπάρχουν άλογα.
Στο στόχαστρο της τοπικής φιλοζωικής έπεσε και η γιορτή που έγινε πριν μερικές μέρες στο χωριό Κώμη που ανήκει στην Δημοτική Ενότητα Θερμής Λέσβου, επειδή λέει βασάνιζαν τα γαϊδουράκια. Το θέμα εδώ είναι ότι το αναδημοσίευσαν έγκριτες εφημερίδες των Αθηνών που προκάλεσαν την παρέμβαση της Αντιεισαγγελέως του Αρείου Πάγου για κακοποίηση ζώων και παραμέληση ανηλίκων. Μίλησα, λοιπόν, σήμερα με τον ιδρυτή αυτής της δράσης και δημοτικό σύμβουλο Λέσβου, κ. Φραγκόπουλο Κώστα. Όπως μου είπε, το έθιμο ξεκίνησε το 1996 με δική του πρωτοβουλία και είχε ως στόχο να διακωμωδήσει τις ιπποδρομίες που γίνονται σε άλλα μέρη της Λέσβου και ονομάζεται σκωπτικά «Γκαρ πρι» κατά το Grand Prix.

Εδώ χρειάζεται να αναφέρω ότι την εποχή που στην Ελλάδα υπήρχαν πολλά άλογα και γαϊδούρια, οι ιπποδρομίες και οι γαϊδουροδρομίες ήταν δεμένες με την ζωή των κατοίκων. Ξεκινούσαν ως γιορτή του Αγίου Γεωργίου που έδιναν ως δώρο στον νικητή την Πασχαλινή κουλούρα και τέλειωναν του Αγίου Δημητρίου. Αυτά είναι πανηγύρια που κρατάνε την παράδοσή μας και θα πρέπει να συνεχιστούν παρά τις αιτιάσεις ασχέτων και σχετικών με άλλα συμφέροντα ατόμων.

Το έθιμο λοιπόν της Κώμης ονομάζεται «Αϊβαλιώτικα» γιατί προέρχεται από το Αϊβαλί ή τις αρχαίες Κυδωνίες. Εκτός των ονοδρομιών διεξάγονται πριν και ποδηλατοδρομίες όπου συμμετέχουν όλα τα παιδιά του χωριού. Κατηγόρησαν τα παιδιά ακόμη και γνωστό κανάλι TV όπως είδα, γιατί λέει χτυπούσαν ανελέητα τα γαϊδούρια με βίτσες ενώ στην πραγματικότητα ήταν χαρτονένιες σωλήνες που βάζουν μέσα τις λαμπάδες. Όπως είναι γνωστό, ο γάϊδαρος δεν κινείται αν δεν παρακινηθεί και ειδικά αυτά τα ζώα που πλέον δεν χρησιμοποιούνται για αγροτικές ή μεταφορικές εργασίες. Η παρουσίαση που έγινε από όλα τα media ήταν καταδικαστική. Ακόμη και ο δήμαρχος Λέσβου που πήγε στο έθιμο του ταύρου στην Αγία Παρασκευή, το καταδίκασε και δήλωσε ότι δεν υπάρχει τέτοιο έθιμο. Δεν διακρίνετε εδώ κάποια αντίθεση; Ένα δρώμενο που διεξάγεται εδώ και 27 χρόνια ανελλιπώς, ο Δήμαρχος Λέσβου κ. Κύτελης και ο Γεν. Γραμματέας του δήμου κ. Κουντουρέλης κάνουν με τις δηλώσεις τους τον ανήξερο.
Αυτά τα συγκεκριμένα γαϊδούρια είναι «αδρανή», όπως μου είπε ο κ. Φραγκόπουλος, γιατί δεν συμμετέχουν σε αγροτικές εργασίες επειδή με την φροντίδα του ως Δήμαρχος Θερμής φρόντισε στην δημιουργία εκτεταμένου δικτύου αγροτικής οδοποιίας. Παρεμπιπτόντως ο κ. Φραγκόπουλος είναι γνωστός στην Λέσβο για την προσπάθεια που έχει κάνει για την σωτηρία της ράτσας του αλόγου «το αλογάκι της Θερμής» και δεν μπορεί να κατηγορείται ως βάρβαρος από άσχετους.
Αυτή τη στιγμή τα γαϊδούρια υπάρχουν σε αυτό το χωριό γιατί οι άνθρωποι τα χρησιμοποιούν για καθαρίζουν τα χωράφια τους. Τα δένουν μέσα στα χωράφια τους να βοσκήσουν και έτσι τα χωράφια καθαρίζονται για αποφυγή πυρκαγιών. Αλλά οι γάιδαροι πίνουν και νερό και μην νομίζετε ότι σε κάθε χωράφι υπάρχει και μια γούρνα να πίνουν. Τα παιδάκια αυτά που τα κατηγορούσαν media και TV στις ειδήσεις, πάνε τρεις φορές την ημέρα και τα ποτίζουν. Αν δεν υπήρχε αυτή η ανάγκη δεν θα υπήρχαν αυτοί οι γάιδαροι. Από την άλλη τί να πούνε και οι ελαιοπαραγωγοί στο Ακράσι της Επαρχίας Πλωμαρίου και στο Αμπελικό που δεν υπάρχουν δρόμοι στους ελαιώνες και χρειάζονται τους γαϊδάρους να μεταφέρουν τον ελαιόκαρπο; Θα πάει η φιλοζωική στον εισαγγελέα γιατί φόρτωσα τον γάιδαρο του φίλου μου του Φωτέλη που με βοηθάει για να μεταφέρω τις ελιές;
Θα κατηγορηθούν, λέει, οι γονείς για παραμέληση ανηλίκων. Μα οι γονείς ήταν εκεί κατά την διάρκεια του αγώνα που ήταν μήκους 100 μέτρων και επευφημούσαν μαζί με τους συγχωριανούς τους. Πώς θα στοιχειοθετηθεί η παραμέληση ανηλίκου; Ο κ. Φραγκόπουλος διατηρεί τέσσερα άλογα γιατί τα αγαπά και τα έχει για τις επιδείξεις. Δεν νομίζω ότι αυτοί της φιλοζωικής γνωρίζουν τις απαιτήσεις που έχει η φροντίδα ενός αλόγου και το κόστος που συνεπάγεται. Αυτό γίνεται από αγάπη για τα ζώα και όχι από βάρβαρα ένστικτα εκμετάλλευσής τους. Σήμερα στην Λέσβο δεν υπάρχουν αδέσποτα άλογα ούτε γαϊδούρια, τα έχουν οι αγρότες στα σπίτια τους και στα χωράφια τους γιατί είναι οι βοηθοί τους στην καθημερινή σκληρή δουλειά τους.
Με ποιο δικαίωμα τα ΜΜΕ, παραβαίνοντας το GDPR, δημοσιεύουν video και φωτογραφίες των παιδιών που έτρεχαν με τους γαϊδάρους χωρίς να είναι καλυμμένα τα πρόσωπά τους; Τα κανάλια προσέχουν μη δημοσιεύσουν πρόσωπο εγκληματία, αλλά αμέλησαν να προστατεύσουν τα μικρά παιδιά. Η υποκρισία στο μεγαλείο της!

Έρχομαι τώρα, για να κλείσω το άρθρο, στον φιλοζωικό σύλλογο την «Κιβωτό Μυτιλήνης» που έκανε τις καταγγελίες. Πρώτα-πρώτα για να έχουν λόγο ύπαρξης κάνουν κάτι απειλητικές διαφημίσεις στο ραδιόφωνο Μυτιλήνης που νομίζεις ότι θα έρθει σπίτι σου να σε πλακώσει στις φάπες. Αυτά τα λέω γιατί τις άκουσα αυτές τις κυρίες τέλος Ιουλίου που ήμουν Μυτιλήνη. Κοίταξα λοιπόν στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ και με την απόφαση 211/2021 του Δήμου Μυτιλήνης, που δημοσιεύτηκε στην Διαύγεια με ΑΔΑ 6ΖΚΔ46ΜΓΘΓ-Λ09 και με τίτλο «Σύναψη Σύμβασης Παραχώρησης του Δημοτικού Καταφυγίου Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς στον Σύλλογο Μέριμνας Απροστάτευτων Ζώων Η ΚΙΒΩΤΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ», εκχωρήθηκε στον εν λόγω σύλλογο το δημοτικό καταφύγιο αδέσποτων ζώων δήμου Μυτιλήνης. Ο δήμος θα χρηματοδοτεί τον σύλλογο με 88.000 ευρώ το χρόνο για την περίθαλψη των αδέσποτων ζώων που υποχρεούται βάσει του νόμου 4039/2012.
Επειδή ο δήμος αδυνατεί να εκτελέσει τις υποχρεώσεις του αυτές υπέγραψε σύμβαση παραχώρησης με τον ανωτέρω σύλλογο ώστε αυτός να αναλάβει το έργο του. Καταλαβαίνουμε λοιπόν τον υπερβάλλοντα ζήλο να καταγγέλλει τα παραδοσιακά έθιμα του νησιού γιατί έτσι δημιουργείται λόγος ύπαρξης με το αζημίωτο βέβαια. Θα ήθελα να μάθω αν αυτός ο σύλλογος, είτε είναι είτε δεν είναι ΜΚΟ, που κατά την γνώμη μου το πιθανότερο είναι, δημοσιεύει καταστάσεις δαπανών στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ όπως υποχρεούται από το νόμο.
Έψαξα και δεν βρήκα κάποια ανάρτηση δαπανών στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ επιχορηγούμενων φορέων. Να σημειωθεί ότι ένα χρόνο πριν, ο φιλοζωικός σύλλογος είχε παραιτηθεί κατά δηλώσεις του από την περίθαλψη των ζώων συντροφιάς (σκυλιά, γάτες κτλ).

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή