Πώς επηρεάζει το Σχέδιο την καθημερινότητά μας

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Πώς επηρεάζει το Σχέδιο την καθημερινότητά μας

Γράφει η ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΟΥΛΑ, Συγγραφέας, Γραφίστρια (Πτυχιούχος B.Α. Graphic Design in Middlesex University London)


Η Παγκόσμια Ημέρα Σχεδίου ή αλλιώς Graphic Design, γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 27 Απριλίου, και πρωτίστως ως σκοπό έχει να προβάλλει τον ιδιαίτερα ζωτικής σημασίας ρόλο του κατασκευαστικού σχεδίου και των δημιουργών του στην καθημερινότητά μας. Επιπροσθέτως με ποιο τρόπο ακριβώς το σχέδιο, λειτουργεί πρακτικά και αισθητικά στις καθημερινές λειτουργίες και δραστηριότητες μας. Η ημέρα αυτή γιορτάζεται σε 17 χώρες από όλο τον κόσμο, όχι όμως στην Ελλάδα.

Γραφιστική είναι μια μορφή τέχνης πολύ δυναμική, εφόσον αναπτύσσεται συνεχώς και μεταδίδει μηνύματα οπτικά μέσω των χρωμάτων, των σχεδίων, των φορμών, των λέξεων, των συμβόλων κατ’ επέκταση της τυπογραφίας. Είναι μια μορφή τέχνης που εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς, σύμφωνα πάντα με τις ανάγκες της τεχνολογίας, του πολιτισμού, συνεπώς και της κοινωνίας. Το σπουδαιότερο είναι ότι μεταφέρει μέσω των εικόνων της μηνύματα που εμπνέουν, επικοινωνούν, αλλάζουν τον τρόπο σκέψης εν κατακλείδι τη στάση μας απέναντι στο δημόσιο βίο μας.
Η Γραφιστική, το σχέδιο, υπάρχει στο ίδιο μας το σπίτι, από τα πλακάκια της κουζίνας μας, τις χαρτοπετσέτες με τα πολύχρωμα σχέδια, την ταπετσαρία του σαλονιού μας, το χαλί που πατάμε, τα ρούχα που φοράμε από το πιο απλό τύπωμα πάνω σε ένα μπλουζάκι έως την ενημέρωση μέσω γραφημάτων που αφορούν την υγεία μας, αλλά και σε ένα απλό περίπατο στους δρόμους της πόλης μας μέσω των φωτεινών διαφημίσεων που συναντάμε, τη σακούλα που θα χρησιμοποιήσουμε στο σούπερ μάρκετ ή το κύπελλο του καφέ στο χέρι, που θα αγοράσουμε στη γειτονιά μας και την ενημέρωση μέσω γραφημάτων του μετεωρολογικού δελτίου και τόσα πολλά άλλα… Υπάρχει παντού γύρω μας όπου και αν κοιτάξουμε και ομορφαίνει τη ζωή μας, το καλό άμεσο και ποιοτικό σχέδιο.
Η Γραφιστική, το σχέδιο είναι ιδέα, είναι σκέψη, έμπνευση, είναι πληροφορία, είναι σήμανση ζωτικής σημασίας, εφόσον η επικοινωνία εστιάζει σε οπτικό επίπεδο, είναι αυτό που βλέπουμε και εκφράζουμε άποψη για το αν μας αρέσει κάτι ή όχι.
Δεν είναι μόνο τα λογότυπα και οι διαφημιστικές καμπάνιες στον κόσμο των επιχειρήσεων που εξασφαλίζουν και κλειδώνουν την άμεση αναγνώριση των νέων προϊόντων απέναντι στο πελατειακό κοινό, είναι κάτι πολύ περισσότερο και πιο ουσιαστικό.
Είναι μορφή τέχνης που προσαρμόζεται άμεσα στις ανάγκες της επιστήμης, της δημόσιας υγείας μέσω της σχεδίασης των ενημερωτικών γραφημάτων, των billboards (διαφημιστικές πινακίδες στο δρόμο), στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με διαφημιστικά φυλλάδια, όπου πρωτίστως ενημερώνει και μεταφέρει πληροφορίες μέσω των εικόνων στους πολίτες για την προστασία της υγείας τους, σε περιόδους έξαρσης διαφόρων νοσημάτων.
Στην προκειμένη περίπτωση αποτελεί στυλοβάτη μηνυμάτων με παραλήπτη το κοινό.
Είναι δημιουργική μορφή τέχνης που μελετά την οπτική επικοινωνία, εξυπηρετώντας μια μεγάλη γκάμα λειτουργιών, πολλούς τομείς της καθημερινότητας, όπως αυτή της έντυπης και ηλεκτρονικής ενημέρωσης, της διαφήμισης, της εκπαίδευσης, της ψυχαγωγίας, των εκδόσεων, βιβλίων, περιοδικών, εφημερίδων και πολλών άλλων.
Για παράδειγμα η Γραφιστική επικοινωνεί μέσω ενός καλοσχεδιασμένου βιβλίου, περιοδικού, μιας καλοσχεδιασμένης ηλεκτρονικής σελίδας, βασίζεται στην αισθητική, στην τέχνη, στην ψυχολογία, στο τεκμαρτό αποτέλεσμα. Επίσης εξυπηρετεί λειτουργίες όπως αυτή της πολιτικής, για παράδειγμα τα γραφήματα που εξυπηρετούν κατά τη διάρκεια μιας προεκλογικής καμπάνιας και ούτω καθεξής και και διαφόρων επιστημών όπως προαναφέρθηκε.
Όλα αυτά μαζί συναποτελούν και αλληλοσυμπληρώνουν στοιχεία που θα εμπνεύσουν το κοινό, θα προβληματίσουν σχετικά με τον τρόπο σκέψης, θα ενημερώσουν και θα ομορφύνουν καλαίσθητα πάντα την καθημερινότητα του.
Χρόνια πολλά Σχέδιο, Γραφιστική με πολλά όμορφα, επικοινωνιακά και δυνατά οπτικά μηνύματα!

Πήγαινε στην κορυφή