Οι εξετάσεις και η ανοησία δεν έχουν τέλος

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Οι εξετάσεις και  η ανοησία δεν έχουν τέλος

«Καταργούνται οι πανελλαδικές». «Πανελλαδικές τέλος», είναι μόνο δύο από τους πολλούς τίτλους που συνόδευσαν την είδηση κάποιων δηλώσεων του γενικού γραμματέα του υπουργείου Παιδείας Γιάννη Παντή. Η αίσθηση που αποκόμιζε κάποιος διαβάζοντας, είναι ότι του χρόνου τα παιδιά δεν θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις. Ο Αϊνστάιν είχε πει ότι δύο πράγματα είναι άπειρα, δηλαδή δεν έχουν τέλος, το σύμπαν και η ανθρώπινη ανοησία.

Στους πολιτικούς αρέσει να κάνουν βαρύγδουπες εξαγγελίες. Αρέσει να τραβάνε τα φώτα της δημοσιότητας. Αρέσει να ανακοινώνουν αλλαγές, ακόμα  κι αν δεν τις έχουν ετοιμάσει. Αρέσει να χαϊδεύουν αυτιά. Οι δημοσιογράφοι αρέσκονται στο να δίνουν εντυπωσιακές ειδήσεις. Θέλουν να τραβάνε την προσοχή μας. Με όποιο κόστος. Ακόμα κι αν δημιουργούν σύγχυση. Όταν οι πολιτικοί αυτού του είδους μπλέξουν με τους δημοσιογράφους του ιδίου φυράματος, το μίγμα είναι τρομακτικό. Και φυσικά, εκτός πραγματικότητας.
Ποιός υπουργός που σέβονταν τον εαυτό του δεν ανακοίνωσε «κατάργηση των πανελλαδικών»; Για να πάμε αντίστροφα, Φίλης, Μπαλτάς, Λοβέρδος, Διαμαντοπούλου, Παπανδρέου, Αρσένης και βάλε… Δεκαετίες τώρα είναι μόνιμη επωδός σχεδόν όλων  των κυβερνήσεων που θέλουν να αφήσουν «έργο». Καμία τους όμως δεν απάντησε στο απλό, στο θεμελιώδες ερώτημα: «εφόσον οι θέσεις των φοιτητών που μπορεί να εκπαιδεύσει το ελληνικό κράτος είναι περιορισμένες, πώς θα επιλέγονται αυτοί που θα σπουδάσουν; Μήπως με άλλες εξετάσεις»; Άλλες, αλλά εξετάσεις!
Για να μην αδικούμε και το γενικό γραμματέα, ο άνθρωπος δεν είπε, όπως άφησαν να φανεί τα Μέσα Ενημέρωσης, ότι αυτό θα γίνει άμεσα. «Σε βάθος χρόνου» είπε… Αλλά όταν «το τόσο γίνεται τόόόσο»… Για την ακρίβεια είπε: «Θα υπάρξει σύντομα μια πρόταση – ελπίζω μέσα στη χρονιά – που θα είναι πάνω στην εντολή που έχουμε από τον υπουργό. Θα πάμε δηλαδή, μέσω του σχολικού συστήματος, να μπαίνουν τα παιδιά στα πανεπιστήμια. Δεν θα χρειάζεται παράλληλο σύστημα», είπε και συμπλήρωσε: «Θα αναβαθμιστεί ο ρόλος του Λυκείου. Με το απολυτήριο του Λυκείου και τον βαθμό ουσιαστικά θα μπορεί κάποιος να πηγαίνει στις σχολές εκείνες που θα έχει τη δυνατότητα λόγω βαθμού να μπει». Λες και τώρα δεν έχει τη δυνατότητα, λόγω βαθμών να μπει… «Το σύστημα πρέπει να αλλάξει και ο βαθμός απολυτηρίου θα αποτελεί τον βαθμό με τον οποίο θα εισάγονται οι υποψήφιοι στις σχολές. Στόχος με τις αλλαγές αυτές είναι η αναβάθμιση του Λυκείου, και πρώτα πρέπει να προχωρήσουμε στην αναμόρφωσή του. Γι’ αυτό το λόγο είναι δύσκολο να ορίσω πότε θα μπορούσε να εφαρμοστεί το νέο εισαγωγικό σύστημα».
Καταλάβατε; Έχουμε χρόνο – χρόνια για την ακρίβεια – μέχρι να εφαρμοστεί το νέο σύστημα. Προς το παρόν την προσοχή σας θέλαμε να τραβήξουμε και να γίνουμε αρεστοί… Τώρα αν σας αναστατώσαμε και λίγο, δεν πειράζει, πρώτη φορά είναι; Έχετε μάθει εσείς από αυτά. Αυτά!
Ελληνικό… Baccalaureate στα δημόσια Λύκεια και εισαγωγή στα Πανεπιστήμια με βάση τον βαθμό του Απολυτηρίου σχεδιάζει λοιπόν το υπουργείο Παιδείας. Δεν καινοτομεί. Εδώ και έξι περίπου χρόνια οι εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου ψάχνουν να βρουν τρόπους για να εναρμονιστούν με τις ευρωπαϊκές επιταγές. Δεν νομίζουμε να φαντάζεστε ότι είναι κάποιες φαεινές ιδέες του Παντή, του Λιάκου ή του Φίλη. Το αγγλοσαξωνικό πρότυπο προσπαθούν να αντιγράψουν. Εδώ όμως είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε – γέλασε.   
Για τα τμήματα υψηλής ζήτησης εξετάζεται να καθιερωθούν εξετάσεις τυπου PISA ή άλλα κριτήρια που αφορούν, π.χ. τη γλωσσομάθεια. Εξετάσεις πάντως θα είναι! Αν δεν είναι πανελλαδικού χαρακτήρα, δηλαδή με ίδια θέματα για όλα τα παιδιά στην Ελλάδα, είναι δηλαδή διαφορετικά ανά σχολείο, καταλαβαίνετε τί θα γίνει … Αν μετράει δε ο βαθμός του σχολείου, καταλαβαίνετε ότι όλοι οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων θα είναι αριστούχοι ! Έτσι είναι στην αγορά, ό,τι πληρώνεις παίρνεις. Εντελώς αγοραία.
Για τα τμήματα που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση λέει,  οι υποψήφιοι θα μπορούν να εισάγονται «ελεύθερα». Εδώ η κοροϊδία απογειώνεται. Χρόνια τώρα υπάρχουν σχολές ΤΕΙ στις οποίες δεν επιθυμεί κανένας να φοιτήσει. Φτιάχθηκαν για να βολέψουν ρουσφετολογικές υποχρεώσεις τοπικών κυβερνητικών παραγόντων. Υπάρχουν σχολές με 5 φοιτητές το χρόνο ή σχολές όπου η βάση εισαγωγής είναι από 3.000 ως 5.000 μόρια. Αυτό σημαίνει ότι και ένας αδιάφορος ή αδιάβαστος μαθητής μπορεί να περάσει και τώρα. Με την ελάχιστη προσπάθεια. Μήπως, λοιπόν, και τώρα δεν είναι «ελεύθερες»;;;
Με αφορμή αυτές τις λίγες σχολές είχαμε πάλι τους γνωστούς δημόσιους κατήγορους (ή καλύτερα: κατήγορους του δημοσίου) οι οποίοι άρχισαν να προπαγανδίζουν τα «αυτονόητα». «Δεν μπορούν να περνάνε στις σχολές μαθητές που δεν πιάνουν  ούτε τη βάση» κλπ Να θυμίσουμε ότι η θεσμοθέτηση της βάσης του 10 έγινε επί υπουργίας Μ. Γιαννάκου τον Σεπτέμβριο του 2005. Το βασικό επιχείρημα ήταν ότι «δεν μπορεί κάποιοι με απορριπτικές βαθμολογίες να εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» και ακολουθούσε η επίσημη υπόσχεση ότι «με τη βάση του 10 οι μαθητές θα αναγκαστούν να διαβάσουν περισσότερο και το επίπεδο των σχολών θα ανέβει». Τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη εφαρμογή της βάσης του 10 διαψεύστηκαν πανηγυρικά όλοι οι μύθοι, με τους οποίους η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχε ντύσει την απόφασή της. Καμία βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος δεν υπήρξε, καθόλου δεν ανέβηκε το επίπεδο των μαθητών. Αντίθετα, μειώθηκε σημαντικά ο αριθμός των εισακτέων και αυξήθηκε η πελατεία των λεγόμενων κολεγίων, για τα οποία καμία βάση του δέκα δεν ίσχυε όταν ηχούσαν τα δίδακτρα.  
Πάρτε μία γεύση από τα «πειράματα» που σχεδιάζουν. Ο πρόεδρος της Επιτροπής κ. Αντώνης Λιάκος είχε παρουσιάσει πρόταση που αφορούσε το ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου προβάλλοντας την Ελληνική αλλά και την Αγγλική Γλώσσα ως βασικά διδακτικά αντικείμενα στις δύο τάξεις του Λυκείου, αποκλείοντας όμως μαθήματα όπως τα Αρχαία και τα Μαθηματικά. Με τον τρόπο που είχε διαμορφωθεί το πρόγραμμα και οι κατευθύνσεις μαθημάτων, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να αποκλείσουν τα παραπάνω αντικείμενα και στη θέση τους να συμπεριλάβουν άλλα όπως Σχέδιο και Ιστορία της Τέχνης…
Δεν θα σχολιάσουμε άλλο. Θα πούμε το αυτονόητο. Οι πανελλαδικές εξετάσεις, με τη μορφή που έχουν είναι και σκληρές και αγχωτικές και κουραστικές για τα παιδιά. Όποιος όμως θέλει και μπορεί να φέρει ένα άλλο σύστημα, ας το επεξεργαστεί καλά, ας πάρει τη γνώμη των εκπαιδευτικών και όσων σχετίζονται με την εκπαίδευση, ας το δοκιμάσει πιλοτικά πρώτα και μετά το ανακοινώνει. Ας πει ότι και πάλι λίγοι θα μπαίνουν στις περιζήτητες σχολές, ότι και πάλι «φιλτράρισμα» θα υπάρχει. Ας πει στα παιδιά ότι χωρίς κόπο δεν γίνονται σπουδές.
Τα υπόλοιπα όλα είναι για πολιτική κατανάλωση. Και για «αναλώσιμους» υπουργούς και κυβερνήσεις. Οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα οι εξετάσεις μένουν!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πήγαινε στην κορυφή