Ο υπουργός Παιδείας αυτούς τους μαθητές τους στιγματίζει με τον λατινικό όρο «nullo labore», που σημαίνει χωρίς κόπο. «Δεν είναι παιδαγωγικώς και ηθικώς αποδεκτό να επιβραβεύεται μέσα στο σχολείο η οκνηρία και σε τελική ανάλυση δεν είναι δίκαιο ορισμένοι μαθητές nullo labore να βρίσκονται στην επόμενη τάξη με μαθησιακά κενά» τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση του νόμου για την αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που ψηφίστηκε το καλοκαίρι και ισχύει από το Σεπτέμβριο. Δεν είναι δίκαιο για τους ίδιους, επειδή «λόγω του ότι δεν διαθέτουν την προαπαιτούμενη γνωστική επάρκεια νιώθουν μειονεκτικά», αλλά δεν είναι δίκαιο και για τους συμμαθητές τους, διότι αυτοί, «οι ”nullo labore” «παρακωλύουν την απρόσκοπτη μάθηση των άλλων».
Πράγματι, σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης υπάρχουν παιδιά που «υστερούν», παιδιά που δεν έχουν καλές σχολικές επιδόσεις. Ο υπουργός τα δείχνει με το δάχτυλο και τα ενοχοποιεί. Φταίνε! Αυτά τα ίδια γιατί είναι οκνηρά. Όταν θα τιμωρηθούν εκδιωκόμενα από το σχολείο, θα φταίνε και οι καθηγητές τους και θα… Αλλά αυτοί ας περιμένουν προς το παρόν, αργότερα θα έρθει η σειρά τους. Οι κάποιες χιλιάδες απολύσεις που γίνονται αδιακρίτως, είναι για λόγους περικοπών. Οικονομικούς δηλαδή. Αργότερα θα απολυθούν και οι «οκνηροί» δάσκαλοι και καθηγητές.
Στη συνέχεια θα φταίνε και ολόκληρα σχολεία. Ε, θα κλείσουν κι αυτά! Ως μη αποδοτικά, μη παραγωγικά. Γιατί δεν θα έχουν καλές επιδόσεις. Γιατί οι μαθητές τους δεν θα συγκεντρώνουν βαθμολογίες τέτοιες που να ικανοποιούν τα κριτήρια βιωσιμότητας που σχεδιάζει να βάλει το υπουργείο. Μήπως μπερδευτήκατε; Μήπως νομίσατε ότι μιλάμε για κάποια ιδιωτική επιχείρηση ή έστω για κάποιο ιδιωτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα; Όχι, για τη δημόσια εκπαίδευση μιλάμε. Γι’ αυτή που είναι υποχρεωμένη όχι απλά να μορφώνει τα παιδιά αλλά να βρίσκει κι όλους εκείνους τους τρόπους ώστε να φέρνει όλα τα παιδιά κοντά στη γνώση. Να τα παρακινεί, να τους δίνει κίνητρα για μάθηση, να τους δημιουργεί χαρακτήρες κι ενδιαφέροντα.
Εδώ αντί να ψάξουμε και να θεραπεύσουμε τις αιτίες που δημιουργούν αυτή τη «γκρίζα ζώνη» στην εκπαίδευση, έχουμε ένα υπουργείο που μετατρέπει τα σχολεία σε reality! Ποιος θα αποχωρήσει αυτή την εβδομάδα; Ποιος θα είναι ο προτεινόμενος την επόμενη εβδομάδα; Ποιος είναι ο «αδύναμος κρίκος»; Έτσι σιγά σιγά ξηλώνεται όλο το πουλόβερ της δημόσιας εκπαίδευσης. Μέχρι να γυμνωθεί εντελώς!
Ο «αδύναμος κρίκος» ήταν πάντα η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Παραδοσιακά ήταν τα πιο υποβαθμισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα και οι μαθητές τους «τα παιδιά ενός κατώτερου θεού». Μέσα στο καλοκαίρι καταργήθηκαν οι πιο δημοφιλείς τομείς των επαγγελματικών λυκείων και μάλιστα οι τομείς που απευθύνονταν κυρίως σε κορίτσια. Καταργήθηκαν οι τομείς υγείας και πρόνοιας, εφαρμοσμένων τεχνών, αισθητικής και κομμωτικής. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες μαθητές να μη βρίσκουν την ειδικότητα που είχαν επιλέξει, ενώ οι περίπου 10.000 μαθητές αυτών των ειδικοτήτων, που συνεχίζουν στην τελευταία τάξη για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, δεν κάνουν μαθήματα μέχρι σήμερα γιατί οι καθηγητές τους έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα. Εντελώς «συμπτωματικά», την προηγούμενη μέρα είχαν εκδοθεί επαγγελματικά δικαιώματα για πολλές από αυτές τις ειδικότητες!
Ποιός ο λόγος να εκδίδονται επαγγελματικά δικαιώματα για ειδικότητες που καταργούνται; Μα, γιατί αυτές οι ειδικότητες λειτουργούν και πλέον ανθούν στις ιδιωτικές τεχνικές σχολές! Οι οποίες έχουν πλέον το μονοπώλιο και άρα θα απορροφήσουν όλα τα κοινοτικά κονδύλια από το ΕΣΠΑ. Αν ζούσαμε σε «αθώες» εποχές, θα μιλούσαμε για σκάνδαλο. Τώρα μιλάμε απλά για ένα επεισόδιο της εποχής – σκάνδαλο.
52 ειδικότητες έχουν καταργηθεί συνολικά σε γενική και τεχνική εκπαίδευση.
2.500 καθηγητές, τεχνικοί και βοηθοί εργαστηρίων έχουν απολυθεί.
15.000 μαθητές και μαθήτριες αναγκάζονται να στραφούν αλλού. Τεχνηέντως στις ιδιωτικές σχολές. Αλλά, πόσοι μπορούν να πληρώνουν δίδακτρα; Συνήθως αυτές τις ειδικότητες τις επέλεγαν παιδιά φτωχών οικογενειών που ακριβώς επειδή οι οικογένειές τους δεν μπορούσαν να τα στηρίξουν οικονομικά, επέλεγαν ειδικότητες άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης και ει δυνατόν ένα γρήγορο χαρτζιλίκι ως «βοηθοί» κατά τη διάρκεια της φοίτησης.
Ειδικά οι χειρισμοί στον τομέα Υγείας και Πρόνοιας βγάζουν μάτι. Ενώ ως ειδικότητα καταργήθηκε στο δημόσιο σχολείο, ο υπουργός Παιδείας δεν δίστασε να κόψει κορδέλες εγκαινίων του ΙΕΚ ΑΚΜΗ, του ΙΕΚ δηλαδή που οι κυριότερες ειδικότητές του αφορούν τον τομέα της υγείας! Ειδικότητες «φιλέτο»! Ενθουσιασμένος μάλιστα, μίλησε για την «υγιή επιχειρηματικότητα» που αναπτύσεται στο χώρο της παιδείας. Με τις πλάτες του κράτους βέβαια… Γιατί αν κάποιος προεκτείνει τη σκέψη του σε αυτό το γεγονός, θα καταλάβει την πολλαπλότητα του στόχου. Η κατάργηση των δημόσιων νοσοκομείων και η διάλυση των ασφαλιστικών ταμείων είναι στο βάθος αυτής της κίνησης. Τι χρειάζονται στο κράτος απόφοιτοι των τμημάτων υγείας, όταν δεν θα υπάρχει δημόσια υγεία; Πού να δουλέψουν οι απόφοιτοί τους; Στα δημόσια νοσοκομεία στα οποία αν και αποσύρθηκε το εισιτήριο των 25 ευρώ, δεν έχει αποσυρθεί ο στόχος για πληρωμή νοσηλείων; Προκαταβολή ύψους 4.000 ευρώ απαιτήθηκε από την άνεργη και ανασφάλιστη Ριστάνη Ντρίτα, που επισκέφθηκε το Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Αθηνών, προκειμένου να εγχειρισθεί στο γόνατο. Άρα στροφή των πολιτών στις ιδιωτικές κλινικές. Αλλά αυτές δεν χρειάζονται παρά μόνο κατώτερο προσωπικό με μία απλή κατάρτιση και συνεπώς κακοπληρωμένο. Ή μήπως χρειάζονται τα ασφαλιστικά ταμεία; Μα το μεγαλύτερο, ο ΕΟΠΥΥ καταργείται και μετατρέπεται σε αγοραστή υπηρεσιών υγείας από ιδιωτικά εργαστήρια και κλινικές.
Καταργώντας τον κλάδο των καθηγητών βοηθών εργαστηρίων, οι μαθητές του, υποτίθεται νέου, Τεχνολογικού Λυκείου μένουν χωρίς ειδίκευση. Τα εργαστήρια κλείνουν και, με το εφεύρημα της μαθητείας, οι μαθητές του θα αποτελέσουν δωρεάν εργατικό προσωπικό για ένα σωρό ιδιωτικές επιχειρήσεις. Θα κάνουν δήθεν την πρακτική τους άσκηση. Όσοι έχουν εμπειρία στο θέμα, ξέρουν ότι μιλάμε για «τα παιδιά για όλες τις δουλειές» κι όχι για ασκούμενους μαθητές.
Και οι «αποχωρήσεις» συνεχίζονται. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς μπήκε λουκέτο σε 102 Επαγγελματικές Σχολές. Ο προγραμματισμός του υπουργείου Παιδείας, όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό, είναι να προχωρήσει φέτος σε 1.676 νέες καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων! Ήδη επεξεργάζονται τον επόμενο στόχο: μητροπολιτικό λύκειο, δηλαδή ένα μεγάλο σχολείο σε κάθε μητρόπολη που θα αντικαταστήσει τα σχολεία της γειτονιάς και σαφώς θα έχει αρκετά λιγότερους μαθητές από ό,τι είχαν όλα τα καταργημένα σχολεία μαζί. Γιατί αυτό που γίνεται ήδη στα ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. θα συμβεί με άλλο τρόπο και στα Γενικά Λύκεια.
Το πώς, θα το δούμε την επόμενη εβδομάδα.