Τοποθετήσεις του βουλευτή Επικρατείας και Γραμματέα της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνου Σκουρλέτη, στη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης με θέμα τις «Αυτοτελείς Υπηρεσίες Εποπτείας ΟΤΑ»:
“Το 2018, με το Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1», θεσπίστηκαν σημαντικές διατάξεις για την ποιοτική αναβάθμιση του ελέγχου νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων τους, με όρους επιστημονικής επάρκειας, ταχύτητας και αποτελεσματικότητας. Παρά τις μέχρι τώρα ενέργειες υλοποίησης του νέου πλαισίου, παρατηρούνται καθυστερήσεις και είναι άγνωστο πότε θα ξεκινήσει η λειτουργία των νέων υπηρεσιών. Ο βουλευτής Επικρατείας και Γραμματέας της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρλέτης έθεσε το θέμα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, με Επίκαιρη Ερώτηση για τις «Αυτοτελείς Υπηρεσίες Εποπτείας ΟΤΑ», τοποθετούμενος στη Βουλή, ως εξής:
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Κύριε υπουργέ, επιτρέψτε μου ένα σχόλιο. Δεν ξέρετε πόσο χαίρομαι να σας βλέπω να μιλάτε για το έργο της προηγούμενης κυβέρνησης, για την 3Κ, για τις προμήθειες μηχανημάτων έργων. Περιμένουμε να δούμε και το δικό σας, όμως. Πάνω σε αυτό, έρχομαι στην Ερώτηση που σας καταθέτω σήμερα. Όπως γνωρίζετε, με το νόμο «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1» προβλέφθηκε η δημιουργία Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας Νομιμότητας που δεν θα υπάγονται στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις αλλά, αποκεντρωμένων υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών. Ο λόγος που είχαμε οδηγηθεί σε αυτή τη νομοθέτηση ήταν ακριβώς γιατί είχαμε εντοπίσει δυσλειτουργίες πάνω στο θέμα του ελέγχου νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ και όχι μόνο αλλά, βεβαίως και προβλήματα που πολλές φορές ανέκυπταν όταν ο έλεγχος της νομιμότητας ερχόταν στα «χωράφια» της σκοπιμότητας. Και αυτό γινόταν από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, από ένα στελεχιακό δυναμικό το οποίο δεν είχε πάντοτε επάρκεια, με αποτέλεσμα έργα να αργούν, αποφάσεις να μην κρίνονται και, ουσιαστικά, η λειτουργία του ελέγχου από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις να λειτουργεί ως τροχοπέδη στους σχεδιασμούς των ΟΤΑ.
Έτσι λοιπόν προβλέφθηκε η συγκρότηση αυτών των Αυτοτελών Υπηρεσιών, όπου η στελέχωσή τους, κυρίως ως προς τον επόπτη νομιμότητας, θα προέκυπτε μέσα από διαδικασίες ΑΣΕΠ, έτσι ώστε να υπάρχουν και τα κατάλληλα προσόντα. Διότι πολλές φορές, κατά το παρελθόν, είχαμε δει ανθρώπους που ασκούσαν τον έλεγχο νομιμότητας να μην είναι και κατάλληλοι. Να προέρχονται από άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, μέσα από μετατάξεις, αποσπάσεις κλπ, με αποτέλεσμα πολλά πράγματα να κολλάνε και να υπάρχει όλο αυτό το πρόβλημα που φαντάζομαι ότι είναι γνωστό και σε σας.
Το ερώτημα, λοιπόν, είναι το εξής. Ενώ, απ’ όσο γνωρίζουμε, έχει προχωρήσει η διαδικασία του ΑΣΕΠ. Ενώ έχουν προβλεφθεί τα πάντα. Τι γίνεται και δεν προχωράει αυτή η υπόθεση; Είναι κι αυτό κάτι το οποίο σκέφτεστε να ξηλώσετε, όπως μια σειρά άλλες διατάξεις από το νόμο «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1»; Διότι σε αυτό, ειλικρινά, είστε πρωταθλητές. Ξηλώνετε μεθοδικά ένα μεταρρυθμιστικό βήμα το οποίο ξεκίνησε και θα είχε και συνέχεια. Αλλά, απ’ ότι φαίνεται εσείς δεν το εκτιμάτε και κινείστε στην αντίθετη κατεύθυνση. Περιμένω τις απαντήσεις σας.
Κατά τη δευτερολογία του, ο Πάνος Σκουρλέτης επεσήμανε:
Κύριε υπουργέ, επειδή είμαι καλοπροαίρετος θα σε έλεγα «κάλλιο αργά παρά ποτέ». Εν πάση περιπτώσει, κάντε αυτό που λέτε ότι θέλετε να κάνετε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, βοηθήστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, διότι τουλάχιστον σε αυτό το σημείο φαίνεται ότι υπάρχει μια κοινή οπτική. Αλλά, επιτρέψτε μου, επειδή κάνατε ένα σχόλιο εισαγωγικά. Σε όλα τα άλλα ζητήματα, τα οποία άνοιξαν με τον «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ 1» που αποτελούσε ένα πρώτο, αποφασιστικό βήμα εκδημοκρατισμού και μιας νέας μεταρρυθμιστικής εποχής, γυρνάτε ολοταχώς προς τα πίσω. Να σας αναφέρω μερικά. Κάποια ήδη τα είπατε. Τολμήσατε, μια αποφασιστική κίνηση, η οποία ήθελε να αντιστοιχήσει τους πραγματικούς κοινωνικούς τοπικούς συσχετισμούς στο επίπεδο της σύνθεσης των Δημοτικών Συμβουλίων, την απλή αναλογική, να τη διαλύσετε, να τη νοθεύσετε. Γιατί υπερασπίζεστε ένα προσωποκεντρικό, αδιαφανές, σύστημα διοίκησης των δήμων που έχει καταταλαιπωρήσει τις τοπικές κοινωνίες. Και φτάσατε ακόμα στο σημείο, την ασφαλιστική δικλείδα που έδινε ο νόμος «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1», τη δυνατότητα των συνεργασιών μέσω της ανάθεσης θέσεων ευθύνης σε ανθρώπους που προέρχονται από άλλες παρατάξεις, έτσι ώστε να δημιουργούνται πλειοψηφίες διοίκησης, να την καταργήσετε και να πείτε: “εάν θέλετε νέες πλειοψηφίες εντός των Δημοτικών Συμβουλίων, ελάτε και συμπράξτε υπό το Δήμαρχο”. Δηλαδή, ευλογείτε τι; Τι; Την προσωποκεντρική αντίληψη διοίκησης των δήμων. Αλήθεια τι γίνεται με αυτά που προέβλεπε ο συγκεκριμένος νόμος, 4555, ο «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1» για τη νέα λογική κατανομής των ΚΑΠ με βάση σύγχρονα κριτήρια, που έχουν να κάνουν με την ορεινότητα, τη νησιωτικότητα, τις τοπικές ιδιομορφίες; Όλα αυτά τα έχετε πάει στην άκρη. Τι γίνονται οι επιτροπές που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες, οι οποίες είναι περιπεπλεγμένες ανάμεσα στον Πρώτο και στο Δεύτερο βαθμό των ΟΤΑ, ανάμεσα στον Πρώτο, στο δεύτερο βαθμό και την κεντρική διοίκηση; Που πήγαν όλα αυτά; Αντίθετα, γυρνάτε ολοταχώς πίσω και το μόνο που σας νοιάζει, ξέρετε ποιο είναι; Αυτό το οποίο περίπου το είπατε πριν, απαντώντας και σε άλλους συναδέλφους. Ότι έχετε μια διαφορετική αντίληψη για τα θέματα των ΟΤΑ. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν είναι Ανώνυμες Εταιρείες. Δεν μπορεί η αγορά να εισβάλει και εδώ. Είναι κοινωνικής μορφής συγκρότησης θεσμοί. Βασίζονται πάνω στην ανταποδοτικότητα, ανάμεσα σε μια σχέση των πολιτών και της τοπικής κοινωνίας με τους εκλεγμένους αιρετούς εκπροσώπους της. Αν θέλετε πραγματικά να υπηρετήσετε μια τέτοια αντίληψη, πρέπει να κάνετε μια στροφή 180 μοιρών. Προς το παρόν, αυτό που κάνετε είναι να προσπαθείτε, άμεσα ή έμμεσα, να εκχωρήσετε πεδία κοινωνικής πολιτικής, κοινωνικής ανταποδοτικότητας, στον ιδιωτικό τομέα. Ως προς αυτό είστε συνεπείς αλλά, ως προς τα υπόλοιπα, ειλικρινά είστε καταστροφικοί.”
·